BAS
Projecten
13-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit westelijke richtingen met daarbij kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);**
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de marginale weersomstandigheden (slechtere condities) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie #1)
**Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie #1)

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. een kans op marginale weersomstandigheden (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet gestart worden op de Kaagbaan (24) in combinatie met landen Zwanenburgbaan (18C) vanwege verhoogde separatieminima bij een doorstart. Hierdoor kan de Aalsmeerbaan (18L) ingezet worden als primaire startbaan.


Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol