BAS
Projecten
12-09-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE 2.0)

Laatste update:

In verband met een zwakke tot matige wind uit voornamelijk westelijke richtingen, later vanmiddag ruimend naar noordwestelijke richtingen, kans op slechte zichtcondities, een lage wolkenbasis, kans op regenbuien en onweerswolken in de omgeving van luchthaven Schiphol en baanonderhoud aan de Kaagbaan (06/24) naar verwachting tot 17:00 uur zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE (15:45): i.v.m. de onweerswolken en buien in de buurt van Schiphol wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als primaire landingsbaan.

UPDATE (17:06): Onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) is afgerond, hierdoor wordt de Kaagbaan (24) weer ingezet als primaire startbaan en de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als secundaire startbaan.

● Van 14:00 tot 15:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);*
● Van 16:00 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);(UPDATE)
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);**
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);***
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

Afhankelijk van de windrichting en de onweerswolken/regenbuien in de buurt van de luchthaven kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Aalsmeerbaan (18L);
** Van 17:40 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
*** Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol