BAS
Projecten
12-01-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE!)

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit voornamelijk noordelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en onderhoud aan het landingssysteem van de Polderbaan (18R) van 13:20 tot 16:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09); (zie #1)
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #2)
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:20: UPDATE! Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C) *;
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #2)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

*VANWEGE EEN LAGE WOLKENBASIS WORDT TIJDENS DEZE STARTPIEK VAN 16:20 UUR TOT 17:20 UUR DE VOLGENDE BAANCOMBINATIE INGEZET: STARTEN POLDERBAAN (36L) EN BUITENVELDERTBAAN (09), LANDEN ZWANENBURGBAAN (36C).

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. werkzaamheden aan het landingssysteem van de Polderbaan (18R) kan deze baan van 13:20 tot 15:20 niet ingezet worden voor vliegverkeer. Hierdoor worden de Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09) ingezet als startbanen.
#2: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) in combinatie met landen Aalsmeerbaan (36R) vanwege verhoogde separatieminima bij een doorstart.


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol