BAS
Projecten
11-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit voornamelijk noordelijke richtingen, vanmiddag krimpend naar westelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en onderhoud aan het landingssysteem van de Polderbaan (18R) van 09:00 tot 11:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Kaagbaan (06), starten Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09); (zie #1)
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #2)
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie #3)
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie #2)
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. werkzaamheden aan het landingssysteem van de Polderbaan (18R) kan deze baan van 09:00 tot en met 11:00 niet ingezet worden voor vliegverkeer. Hierdoor worden de Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09) ingezet als startbanen.
#2: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) in combinatie met landen Aalsmeerbaan (36R) vanwege verhoogde separatieminima bij een doorstart.
#3: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) kan er niet parallel gestart worden richtingen het noorden vanwege verhoogde separatieminima.

Na 14:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol