BAS
Projecten
10-09-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE!)

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige wind met windstoten uit zuidwestelijke richtingen met kans op regen- en (onweers)buien in de omgeving van- en op Schiphol, het lage zicht en lage wolkendek is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
(UPDATE) Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)

UPDATE: Van 15:30 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)

* Afhankelijk van de weersomstandigheden kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

  • Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)

Na 22:10: Deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Ter info:
Vanavond en vannacht worden er meetvluchten uitgevoerd op de Zwanenburgbaan (18C/ 36C). De meetvluchten duren drieënhalf uur voor landingen in noordelijke richting (36C). Zie voor meer informatie, de onderstaande link betreft de meetvluchten. Daarbij worden aankomende nacht ook lichtmetingen uitgevoerd op de Kaagbaan (06/24).

Informatie voortgang werkzaamheden Zwanenburgbaan:

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol