Laatste update:
In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit westelijke tot noordwestelijke richtingen, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
Informatie inzet Buitenveldertbaan (27): Door de ruimende windrichting moet LVNL overgaan van zuidelijk baangebruik naar noordelijk baangebruik, aangezien dat niet zomaar kan gebeuren (grondafhandeling, toestellen die aan het taxiën zijn op de grond, separatie in het luchtruim en de langzaam ruimende windrichting) is de Buitenveldertbaan (27) ingezet om dit proces soepel te laten verlopen.
Informatie inzet Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C) als landingsbanen: I.v.m. de matige tot vrij krachtige wind uit westelijke tot noordwestelijke richtingen kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) door een te hoge staartwindcomponent (boven de 7 knopen).
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);**
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);***
● Van 14:00 tot 15:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);****
Afhankelijk van de windkracht en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
** Van 11:40 tot 13:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
*** Van 13:00 tot 14:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
**** Van 14:00 tot 15:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
Na 15:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.