BAS
Projecten
08-05-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + Informatie (Update)

Laatste update:

In verband met een matige noordwestelijke wind, ruimend naar een noordoostelijke windrichting en morgenochtend krimpend naar zuidwestelijke windrichting. ’s nachts kans op marginale weersomstandigheden (BZO A) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Update: Vanwege de zuidelijke windrichting wordt overgegaan op het zuidelijk baangebruik.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (Zie informatie #1)
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (Update)
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (Update)
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan(18L); (Update)
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (Update)

Na 11:00: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt

Informatie #1: I.v.m. werkzaamheden aan de baanverlichting van de Kaagbaan (06/24) is deze baan tussen 22:30 en 06:30 niet inzetbaar voor vliegverkeer, hierdoor wordt de Zwanenburgbaan (36C) vannacht ingezet als primaire landingsbaan.

Informatie #2: I.v.m. de marginale condities kan er niet parallel gestart worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan.
●Van 07:00 tot 07:40: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);

Informatie #3: I.v.m. de marginale condities kan de Kaagbaan (06) niet ingezet worden als landingsbaan en zal de Zwanenburgbaan (36C) ingezet worden als landingsbaan.

Informatie #4: I.v.m. de marginale condities kan de Kaagbaan (06) niet ingezet worden als landingsbaan in combinatie met de Aalsmeerbaan (36R) door verhoogde separatieminima, hierdoor worden de Zwanenburgbaan (36C) en Aalsmeerbaan (36R) ingezet.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol