Laatste update:
In verband met een matige wind uit noordelijke richtingen, werkzaamheden (baanverlichting) aan de Kaagbaan (06/24) vanaf 21:45 tot 07:00 en kans op marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) morgenochtend is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
UPDATE: Baangebruik en tijden zijn aangepast;
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L); (zie informatie #1)
● Van 22:30 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie informatie #1)
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);** (zie informatie #2)
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*** (zie informatie #3)
Afhankelijk van de werkzaamheden aan de Kaagbaan kan vanaf 21:45 de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 21:45 tot 22:10: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C); (zie informatie #1)
Afhankelijk van de marginale condities (betere condities) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
**Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
***Van 07:40 tot 09:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L)
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
#1 I.v.m. werkzaamheden aan de baanverlichting van de Kaagbaan (06/24) is deze baan tussen 21:45 en 07:00 niet inzetbaar voor vliegverkeer, hierdoor wordt de Zwanenburgbaan (36C) vannacht ingezet als primaire landingsbaan.
#2: I.v.m. de marginale condities kan er niet parallel gestart worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan.
#3: I.v.m. de marginale condities kan de Kaagbaan (06) niet ingezet worden als landingsbaan in combinatie met de Aalsmeerbaan (36R) door verhoogde separatieminima, hierdoor worden de Zwanenburgbaan (36C) en Aalsmeerbaan (36R) ingezet.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.