BAS
Projecten
06-02-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met een harde tot stormachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke, kans op marginale weersomstandigheden door een lage wolkenbasis en buien, gedurende avond/begin van de nacht ruimend naar noordwestelijke richtingen en in kracht afnemend naar matig tot vrij krachtig en werkzaamheden (reinigen en lichtmetingen) aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) van 23:00 tot 06:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
I.v.m. werkzaamheden aan de rijbanen rondom de Kaagbaan (06/24), kan deze baan op 07/02/24 van 06:00 tot 16:30 niet ingezet worden voor vliegverkeer.

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);*
● Van 22:00 tot 06:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);** (zie informatie baangebruik)
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
**Van 22:00 tot 06:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L); (zie informatie baangebruik)

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
I.v.m. een matige tot vrij krachtige wind uit nooodwestelijke richtingen is de staartwindcomponent te hoog om de Kaagbaan (06) in te zetten als primaire landingsbaan. De Zwanenburgbaan (36C) kan niet ingezet worden als landingsbaan i.v.m. werkzaamheden van 23:00 tot 06:00, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol