BAS
Projecten
05-11-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot harde wind uit westelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden (een lage wolkenbasis en verminderde zichtcondities) en onweerswolken met daarbij buien in de omgeving van de luchthaven is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: De Zwanenburgbaan (18C) kan worden ingezet als secundaire landingsbaan en de Aalsmeerbaan (18L) kan worden ingezet als secundaire startbaan (zogenaamde exclusions i.v.m. de windkracht en windrichting).

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie #1)
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);* (zie #1)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);**

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
**Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

#1 Informatie inzet Buitenveldertbaan (27): I.v.m. de vrij krachtige tot harde wind uit westelijke richtingen wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan. De maximale dwarswindcomponent op de primaire start- en landingsbanen is 20 knopen, met de huidige windkracht en windrichting komt de dwarswindcomponent boven de 20 knopen uit op de noord-zuid banen.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol