BAS
Projecten
05-08-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidwestelijke richtingen, vanavond krimpend naar zuidoostelijke richtingen, werkzaamheden aan het ILS van de Polderbaan (18R) tussen 16:20 en 18:20 en ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C, zie NOOT) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
Tijdens de werkzaamheden aan het landingssysteem van de Polderbaan (18R) wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als primaire landinsgbaan. Door de ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C) wordt er in die periode gebruik gemaakt van een GPS-nadering. De Boeing 737 vloot van KLM kan geen GPS-nadering vliegen, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (27) alleen ingezet voor deze toestellen.

UPDATE: Vanwege een toestel met technische problemen die op de Buitenveldertbaan (27) gaat landen, en op de baan blijft staan (om het probleem op te lossen of het toestel weg te slepen), wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet totdat de Buitenveldertbaan (27) weer vrij is.

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie ter info)
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie ter info)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

NOOT: Nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol