BAS
Projecten
04-11-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind uit zuidelijke richtingen, morgenochtend ruimend naar westelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden (een lage wolkenbasis en verminderde zichtcondities) en onweerswolken met daarbij buien in de omgeving van de luchthaven is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);* (zie #1)
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de buien en onweerswolken (verminderde activiteit) in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Meer informatie baangebruik:
#1 Informatie inzet Schiphol-Oostbaan (22): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden. De Buitenveldertbaan (27) kan niet ingezet worden als landingsbaan in combinatie met de Polderbaan (18R) vanwege de lage wolkenbasis.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol