Laatste update:
In verband met regulier onderhoud aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) en een iets ruimende (vrij) krachtige zuidwesten wind, met kans op in kracht toenemende windstoten en marginale weersomstandigheden als gevolg van buien in de omgeving van Schiphol, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (09) (zie informatie #2);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L) (zie informatie #1 en informatie #2);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
Na 22:30: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie #1: Vanwege een te hoge staartwindcomponent kan de Buitenveldertbaan (09) niet ingezet worden voor startend vliegverkeer. Hierom wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet voor landend vliegverkeer. Inzet van de Buitenveldertbaan (27) leidt tot convergerend baangebruik met de Zwanenburgbaan (18C/36C), waardoor de Polderbaan (36L) als secundaire startbaan ingezet wordt.
Informatie #2: Afhankelijk van de windrichting, kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.