BAS
Projecten
04-06-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend + Informatie (Update)

Laatste update:

In verband met regulier onderhoud aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) en een matige tot vrij krachtige zuidwestelijke wind, in de nacht en ochtend ruimend naar een west-noordwestelijke windrichtingen met in het begin van de avond en nacht aanwezigheid van (vrij) krachtige windstoten welke in de loop van de ochtend opklaren. Daarnaast kans op marginale weersomstandigheden en buien in de omgeving van Schiphol tot het einde van de nacht, ’s morgens opklarend waardoor de verwachting is dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Update: Vanwege verbeterende weerscondities wordt de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor landend vliegverkeer en de Kaagbaan (24) voor startend vliegverkeer.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27); Zie informatie #1
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); Zie informatie #2
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); Zie informatie #2
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); Update

Na 09:20: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: Vanwege de te hoge dwarswindcomponent bij inzet van de Polderbaan (18R) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als landingsbaan. Vanwege de startpiek wordt er gestart op de Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27).

Informatie #2: Afhankelijk van de windrichting (noordwestelijk) en windkracht (te hoge dwarswindcomponent) kunnen ook de volgende baancombinaties gebruikt worden:

● Van 22:10 tot 22:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Informatie #3: Vanwege het baanonderhoud aan de Aalsmeerbaan (36R) is het in de landingspiek niet mogelijk om te landen op zowel de Zwanenburgbaan (36C) als de Kaagbaan (06) vanwege kruisende verkeersstromen. Hierom wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan.

Informatie Algemeen: Vanwege werkzaamheden (o.a. het reinigen van de armaturen) aan de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze vanaf 23:00 niet inzetbaar.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol