BAS
Projecten
04-02-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk westelijke richtingen, later vanmiddag in kracht (windstoten tot windkracht 7/8) toenemend met daarbij kans op verminderde zichtcondities en een lage wolkenbasis zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: Tijden en baangebruik zijn aangepast i.v.m. de windkracht en windrichting

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:15 tot 11:50: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);*
● Van 11:50 tot 12:45: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 12:45 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);**
● Van 13:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);***
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);****

Afhankelijk van de windkracht, windrichting en marginale condities kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
**Van 12:45 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
***Van 13:20 tot 14:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
****Van 14:20 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol