BAS
Projecten
03-01-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE 2.0)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk westelijke richtingen met daarbij kans onweerswolken/-buien in de omgeving van de luchthaven en marginale weersomstandigheden (lage wolkenbasis en slechte zichtcondities) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. een REA-test (update van systemen bij LVNL) worden er in de nacht van 3 januari op 4 januari geen transities (nachtelijke aanvliegroutes) gevlogen.

UPDATE 04:52: I.v.m. de windrichting (meer noordwestelijke) wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als landingsbaan i.p.v. de Polderbaan (18R).

UPDATE 2.0 06:09: I.v.m. de windrichting wordt de volgende baancombinatie ingezet; landen Kaagbaan (06) en starten Polderbaan (36L)

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);**
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol