BAS
Projecten
02-12-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE) (UPDATE2)

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit zuidwestelijke richtingen met een kleine kans op een bui, met iets meer wind en teruglopend zicht, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

UPDATE 18:05: In verband het het ijsvrij maken (sproeien) van de Kaagbaan (24) wordt tijdelijk de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als startbaan.


● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24)*;

UPDATE2 19:15: In verband met het ijsvrij maken (sproeien) van de Polderbaan (18R) wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als landingsbaan. Ondertussen wordt de Kaagbaan (24) weer gebruikt als startbaan in plaats van de Aalsmeerbaan (18L).


● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

* Afhankelijk van de zichtomstandigheden (slechter) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

NOOT: In verband met het niet beschikbaar zijn van het Instrument Landing System (ILS) van de Polderbaan (18R), kan de Polderbaan (18R) niet ingezet worden bij marginale weerscondities.


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol