BAS
Projecten
02-10-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond (UPDATE)

Laatste update:

In verband met zwakke tot matige wind uit zuidwestelijke richtingen, later vanavond ruimend naar noordelijke richtingen is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. lichtmetingen aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) tot 22:30 wordt de Buitenveldertbaan (09/27) ingezet voor het GA-verkeer (privé-jets).

UPDATE: De volgende baancombinatie gaat ingezet worden i.v.m. de slots (take-off tijden vanuit de Europese luchtverkeersleiding) die gehaald moeten worden vanwege het slechte weer in Europa. De onderstaande baancombinatie geeft een hogere capaciteit: Landen Polderbaan (18R), landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)


● Van 14:00 tot 15:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:00 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);**
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);***

Afhankelijk van het windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 17:40 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
** Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
*** Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);


Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol