BAS
Projecten
02-10-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met zwakke tot matige wind uit noordelijke richtingen, later vanavond ruimend naar oostelijke richtingen, vannacht/morgenochtend ruimend en in kracht toenemend (windvlagen tot en met windkracht 7/8) naar zuidwestelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en onderhoud aan de Polderbaan (18R/36L) van 02:00 tot 05:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. lichtmetingen aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) tot 22:30 wordt de Buitenveldertbaan (09/27) ingezet voor het GA-verkeer (privé-jets).

Ter info: Tussen 23:00 en 06:00 kunnen er geen transities (nachtelijke aanvliegroutes) gevlogen worden i.v.m. updates (REA-testen) aan diverse systemen bij Luchtverkeersleiding Nederland

UPDATE (05:28): I.v.m. de weersomstandigheden (windkracht en windrichting) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Schiphol Oostbaan (22) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);**

Afhankelijk van het onderhoud aan de Polderbaan (18R/36L) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
** Van 07:00 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);


Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol