Laatste update:
In verband met een matige noordwestelijke wind en afnemende windstoten met ‘s nachts en morgenochtend kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (Zie informatie #1 en #2)
Na 11:00: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.
Informatie #1: Afhankelijke van de weersomstandigheden (bewolking lager dan 2000 voet en/of zicht lager dan 5000 meter) en een veranderende windrichting waardoor zuidelijk baangebruik gehanteerd kan worden zou ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
Informatie #2: Vanwege het baanonderhoud aan de Aalsmeerbaan (36R) is het in de landingspiek niet mogelijk om te landen op zowel de Zwanenburgbaan (36C) als de Kaagbaan (06) vanwege kruisende verkeersstromen. Hierom wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan in combinatie met de Zwanenburgbaan (36C).
Informatie Baanonderhoud: Vanaf 23:00 wordt er gestart met het regulier onderhoud aan de Aalsmeerbaan. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Zie onderstaande link:
Regulier baanonderhoud Aalsmeerbaan – BAS (bezoekbas.nl)
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.