BAS
Projecten
02-05-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit westelijke richtingen, kans op (onweers)buien met windstoten en lopende de nacht een krimpende wind naar zuidwestelijke richtingen, (mot)regen en lage bewolking, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE (07:54): I.v.m. onweersbuien in de omgeving van Schiphol in combinatie met een lage wolkenbasis wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij onweersbuien in de omgeving kan er niet parallel geland worden naar het zuiden en door de lage wolkenbasis kan de Buitenveldertbaan (27) niet ingezet worden.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*;
● Van 22:10 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L)**; (UPDATE)

* Afhankelijk van de weersomstandigheden (buien met onweer) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);

** In verband met de weersomstandigheden (slechter zicht/laaghangende bewolking) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

NB: Het is mogelijk dat tijdens (onweers)buien er een afwijkende baan wordt ingezet om vrij van de bui te blijven. Dit is niet langer van tevoren in te schatten en de verwachting is dat, als dit voorkomt, dit meestal kort zal zijn.

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol