BAS
Projecten
02-01-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidelijke richtingen, later vanmiddag/vanavond ruimend naar zuidwestelijke richtingen, aansterkend naar krachtig tot stormachtig met daarbij kans op marginale weersomstandigheden en buien in de omgeving van Schiphol zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Info voor vanavond en vanacht: Voor de avond en in de nacht worden er windstoten tot windkracht 9/10 voorspeld uit zuidwestelijke richtingen. In deze periodes kan de Schiphol-Oostbaan (22) (tot 23:00) en/of Buitenveldertbaan (27) ingezet worden.

UPDATE: I.v.m. de windkracht en windrichting wordt de Aalsmeerbaan (18L) tussen 16:00 en 16:20 ingezet als primaire startbaan.

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); (UPDATE)
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);*

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 20:40 tot 22:00: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol