BAS
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS)

Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) is het informatieloket voor de omgeving en het meldpunt voor hindermeldingen over het vliegverkeer rondom luchthaven Schiphol. Op bezoekbas.nl vindt u handige informatie over verschillende onderwerpen, zoals baangebruik, vliegroutes, baanonderhoud en wet- en regelgeving. Ook kunt u bij BAS een melding doen als u hinder ervaart van vliegverkeer rondom luchthaven Schiphol.

BAS is een stichting gestart in 2007 door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en luchthaven Schiphol. Het bestuur van BAS bestaat uit twee leden van beide organisaties. Verder bestaat het team uit een manager, een aantal medewerkers en een kernteam met leden vanuit luchthaven Schiphol, LVNL en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Dit doet BAS

BAS informeert omwonenden en andere betrokkenen over het vliegverkeer van en naar luchthaven Schiphol. U kunt meer lezen over bijvoorbeeld het geplande onderhoud aan de banen, het actuele baangebruik en over onderwerpen als geluidshinder en luchtkwaliteit. Ook is BAS het eerste aanspreekpunt bij hinder van vliegverkeer. Via onze website kunt u een melding doen van hinder. Wij brengen ervaren hinder in kaart en rapporteren daarover aan luchthaven Schiphol, LVNL, het Ministerie van IenW en de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). De rapportages van hindermeldingen leveren input voor het Minder hinder-programma van Schiphol en LVNL.   

Bekijk hier het reglement voor meldingen en informatieverzoeken (pdf).

Betrokken partijen

Dagelijks zijn er verschillende partijen betrokken bij alles rondom de luchthaven: LVNL, luchthaven Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, de MRS, Rijksoverheid, Inspectie Leefomgeving- en Transport (ILenT) en provincies en gemeenten.

LVNL en luchthaven Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen

Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

Rijksoverheid

Provincie en gemeente