BAS
Nieuws
08-10-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 27 september t/m 3 oktober 2021

Baangebruik

Er waren er gemiddeld 1001 vluchten per dag (prognose 1010). Ten opzichte van week 38 is het aantal vluchten iets toegenomen. 

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 68%.              

 Totaal afgelopen week

Kaagbaan 39%
Polderbaan 28%
Buitenveldertbaan 16%
Zwanenburgbaan 13%
Schiphol-Oostbaan 4%
Aalsmeerbaan 0%

De Schiphol-Oostbaan is een enkele keer ingezet voor landend handelsverkeer.

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik
Twee derde van het totale verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan zijn voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens piekmomenten. 

In verband met baanonderhoud aan de Aalsmeerbaan en wind uit zuidoostelijke richting is de Buitenveldertbaan (09) in de ochtend van 27 september ingezet als startbaan. In verband met vrij krachtige tot harde wind uit voornamelijk zuidwestelijke tot westelijke richtingen en regenbuien in de omgeving, is op 27 september zowel de Buitenveldertbaan (27) als de Schiphol-Oostbaan (22) gebruikt als landingsbaan. In de nacht van 27 op 28 september zijn er geen vaste nachtnaderingsroutes gevlogen als gevolg van systeemtesten. Op 28 september is de Buitenveldertbaan (09) in de ochtend ingezet als startbaan als gevolg van werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan. Als gevolg van een technische storing aan de baanverlichting van de Polderbaan zijn de Zwanenburgbaan (18C) en de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbanen. Later die dag is de Schiphol-Oostbaan (22) als gevolg van zuidwesten wind in combinatie met buien ingezet als landingsbaan. In verband met west noordwesten wind in combinatie met buien is op 29 september de Buitenveldertbaan (27) ingezet als zowel startbaan als landingsbaan. In de daarop volgende nacht is de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan in verband met regenbuien en een wind uit westelijke richting. Op 30 september is in de ochtend de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als landingsbaan en de Buitenveldertbaan (27) als tweede startbaan in verband met werkzaamheden aan de Polderbaan in combinatie met de wind. In de avond van 30 september is de Buitenveldertbaan (27) als gevolg van west zuidwesten wind ingezet als zowel startbaan als landingsbaan. In verband met regenbuien en wind uit een zuidelijke tot zuidwestelijke richting en baanonderhoud aan de Aalsmeerbaan, is de Buitenveldertbaan (09) op 1 oktober gebruikt als startbaan. Later die dag is de Schiphol-Oostbaan (22) gebruikt als landingsbaan. In verband met wind uit een zuidwestelijke richting en regenbuien is op 1 oktober de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan. In verband met beperkte zichtcondities is de Buitenveldertbaan (09) in de ochtend van 2 oktober gebruikt als startbaan. Later op diezelfde dag is de Buitenveldertbaan (09) in de startpieken ingezet als startbaan vanwege baanonderhoud aan de Aalsmeerbaan en wind uit zuidelijke richting. In de ochtend van 3 oktober is de Buitenveldertbaan (27) gebruikt als startbaan en landingsbaan in verband met laaghangende bewolking, regenbuien en een zuidwestelijke wind. Later diezelfde ochtend is de Schiphol-Oostbaan (22) in verband met laaghangende bewolking, regenbuien en een zuidwestelijke wind als landingsbaan ingezet. In de middag en avond van 3 oktober is de Buitenveldertbaan (09) als gevolg van onderhoud aan de Aalsmeerbaan en wind uit zuidwestelijke richting gebruikt als tweede startbaan. 

Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 8 piekmomenten per dag:

  • In de ochtend een landingspiek (tussen 06:50 en 09:15 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:20 en 11:25 uur).
  • In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:35 en 13:50 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 13:55 en 15:20)
  • In de namiddag een landingspiek (tussen 14:55 en 16:10 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 16:10 en 17:20 uur).
  • In de avond een landingspiek (tussen 18:05 en 20:45 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:30 en 22:05 uur). 

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 1.138 melders meldingen ingediend, dit is 7% minder dan de week ervoor. 

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom is de Schiphol-Oostbaan vaker ingezet voor het landende verkeer? 

Antwoord van BAS

De Schiphol-Oostbaan is ingezet in verband met beperkte zicht condities zoals laaghangende bewolking en regenbuien in combinatie met een vrij krachtige, variabele wind uit voornamelijk zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen. Deze weersomstandigheden hebben zich de afgelopen week een aantal periodes voorgedaan. 

Aankomende week – 11 t/m 17 oktober 2021

Vliegverkeer per dag

In de week van 11 – 17 oktober 2021 verwachten we gemiddeld 1025 vluchten per dag op Schiphol. Na nog een lichte stijging in de week daarna, verwachten we vervolgens gemiddeld rond de 1000 vluchten per dag.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

· Landen: 07:20 – 09:00 uur
· Starten: 09:20 – 11:00 uur
· Landen: 12:40 -13:40 uur
· Starten: 14:20 – 15:20 uur
· Landen: 15:20 – 16:00 uur
· Starten: 16:00 – 17:00 uur
· Landen: 18:40 – 20:00 uur
· Starten: 20:20 – 21:40 uur

 

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tot woensdag 13 oktober is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. 

Meer informatie

Tot woensdag 13 oktober is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. De Buitenveldertbaan (09/27) en de Zwanenburgbaan (18C, in zuidelijke richting of vanuit het zuiden 36R) kunnen meer worden ingezet voor startend en/ of landend vliegverkeer. Bewoners onder de aan- en uitvliegroutes van deze banen kunnen dan meer geluidshinder van vliegverkeer ervaren. 

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.