Het geluid van vliegtuigen kan zorgen voor hinder, vooral in de buurt van een luchthaven of route. Vliegtuigen die opstijgen produceren meer geluid dan vliegtuigen die dalen. Maar, landende toestellen vliegen vaak lager en kunnen daardoor ook hinder veroorzaken. Aan de grond kan bijvoorbeeld het rommelende geluid van het vliegtuig zorgen voor hinder. Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en luchtvaartmaatschappijen proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken.
Geluidshinder vanuit de lucht
In de lucht gaat het om vliegtuigen die opstijgen of gaan landen en ook om overvliegende vliegtuigen. Het geluid is een combinatie van de lucht die langs het vliegtuig stroomt en het motorgeluid. Het geluid verschilt per type vliegtuig, de soort motor, het gewicht, de hoogte waarop het toestel vliegt en de weersomstandigheden.
Geluidshinder op de grond
Op de grond rijden vliegtuigen over start-, landings- en taxibanen. Vooral bij de start, wanneer de vliegtuigmotoren vaak op vol vermogen draaien, is het grondgeluid goed te horen. Het lage geluid daarvan kan voor overlast zorgen. Dit grondgeluid verplaatst zich horizontaal over de grond en kan hoorbaar zijn in de omgeving. Deze afstand is afhankelijk van het weer en het type grond.
Geluid meten
Het geluid op en rond de luchthaven wordt sinds 1993 gemeten door het Noise Monitoring System (NOMOS) van Schiphol. NOMOS-meetposten verzamelen informatie over geluidsniveaus op een specifieke plaats rondom Schiphol. Hiermee worden omwonenden en bestuurders geïnformeerd over de geluidsniveaus in hun woon- of werkplaats. Op de website van NOMOS vindt u geluidsmetingen en andere informatie.
Een meetpost bestaat uit een mast van 6 tot 10 meter met daarop een nauwkeurige microfoon. De geluidsmeting wordt gekoppeld aan radardata. Dat is belangrijk om precies te weten wanneer het vliegtuig zorgt voor geluid bij die meetpost.
Voordat er een post wordt geplaatst, wordt er onderzoek gedaan naar de plek waar de post moet komen. Dit bepaalt Schiphol samen met de betreffende gemeente. De locatie moet aan strenge eisen voldoen om een meting te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan het geluid uit de omgeving en aan bebouwing of hoge bomen. De meetposten zijn zo neergezet dat de meting zo nauwkeurig mogelijk is. Meer informatie over meetposten en de plaatsing ervan kunt u opvragen via minderhinder@schiphol.nl.
Geluidshinder verminderen
Schiphol, LVNL en luchtvaartmaatschappijen proberen op verschillende manieren hinder te beperken. Wilt u meer weten over de maatregelen die Schiphol en LVNL nemen om hinder te verminderen? Hieronder een overzicht van een aantal maatregelen. Via minderhinderschiphol.nl kunt u het gehele programma en de maatregelen bekijken.
Maatregelen
Inzet start- en landingsbanen
Schiphol stelt de banen beschikbaar aan Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). LVNL bepaalt vervolgens wanneer welke banen en baancombinaties worden ingezet. Dit is onder andere afhankelijk van weersomstandigheden, veiligheid, verkeersaanbod, actueel baanonderhoud en afspraken met de omgeving. LVNL probeert zo veel mogelijk de voorkeursbanen (de Kaagbaan en Polderbaan) in te zetten, omdat het vliegverkeer dan vliegt boven minder dichtbevolkte gebieden.
Daarnaast geldt er tussen 23:00 en 06:00 uur het ‘nachtregime’. Er gelden dan andere vliegprocedures dan overdag en er wordt gebruik gemaakt van andere vaste naderingsroutes met minder motorvermogen. In de nacht is er ook maar één startbaan en één landingsbaan in gebruik. Dit zijn meestal de Polderbaan en Kaagbaan. Daarnaast mag in de nacht gestart worden vanaf de Zwanenburgbaan naar het zuiden. Starten vanaf de andere banen is ’s nachts niet altijd toegestaan, daar is soms een ontheffing voor nodig. Die kan bijvoorbeeld worden verleend bij grote onderhoudswerkzaamheden.
Stillere vliegtuigen
Wanneer luchtvaartmaatschappijen nieuwe vliegtuigen aanschaffen, kiezen ze vaak voor een stiller en schoner toestel. Schiphol geeft luchtvaartmaatschappijen korting op de luchthavengelden voor de inzet van dit type toestellen. Hiermee stimuleert de luchthaven het gebruik van stillere en schonere toestellen. Kiezen luchtvaartmaatschappijen voor zwaardere vliegtuigen die meer lawaai maken, dan betalen zij extra.
Geluidsribbels tegen grondgeluid
In het verlengde van de Polderbaan zijn geluidsribbels aangelegd. Die ribbels verminderen overlast van grondgeluid voor het gebied Hoofddorp-Noord. Zo’n ribbel weerkaatst het geluid naar boven, waardoor de geluidshinder minder wordt.
Vaste naderingsroutes
Voor de nacht zijn er vaste routes ontworpen die gevlogen worden door middel van een Continuous Decent Approach (CDA). Dat is een gelijkmatig dalende vlucht met gebruik van minder motorvermogen. Hierdoor daalt een vliegtuig volgens een optimaal daalprofiel. Hierbij hoeven de motoren zo min mogelijk vermogen te leveren, wat zorgt voor minder geluidshinder. In de nacht wordt een CDA met een vaste naderingsroute ingezet. Deze naderingen zijn zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk om woonkernen heen vliegen.
Nog enkele vliegtuigen zijn niet uitgerust met apparatuur in de cockpit om CDA’s met een vaste route te kunnen uitvoeren. We verwachten dat deze toestellen zonder deze uitrusting in de komende jaren verdwijnen. De nachtnaderingroutes met het gebruik van CDA’s zijn belangrijke middelen bij het beperken van geluidshinder in de nacht.
Meer maatregelen
Wilt u meer weten over de maatregelen die Schiphol en LVNL nemen om hinder te verminderen? Via minderhinderschiphol.nl kunt u het programma en de maatregelen bekijken.
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zetten zich samen in om geluidshinder in de omgeving verder terug te dringen. In deze video zie je daar een voorbeeld van.
Wat wordt er gedaan aan geluidshinder veroorzaakt door vliegtuigen?
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zetten zich met steun van de luchtvaartmaatschappijen in om geluidshinder veroorzaakt door vliegverkeer verder terug te dringen. Op minderhinderschiphol.nl ziet u welke hinderbeperkende maatregelen genomen worden op het gebied van baangebruik, vliegtuigtypes, vliegroutes en -procedures voor vliegen overdag en ‘s nachts.
Hoe bepaalt Schiphol de hoeveelheid geproduceerd geluid en wat is de limiet?
Er zijn wettelijke regels voor het begrenzen van de geluidsoverlast in de omgeving van Schiphol. Die regels zijn gebaseerd op de jaarlijkse gemiddelde geluidsbelasting voor het etmaal en de nacht apart. Deze wordt berekend op basis van alle vluchten in het passagiers- en vrachtverkeer rond de luchthaven. In heel Europa wordt de jaarlijkse geluidsbelasting op dezelfde manier bepaald. Regels hiervoor zijn vastgelegd in de Europese Richtlijn Omgevingslawaai.
Waar vind ik meer informatie over hinderbeperkende maatregelen?
Op de website van het programma Minder hinder vindt u meer informatie over hinderbeperkende maatregelen. Kijk op minderhinderschiphol.nl.