close
BAS
Vraag & antwoord
Zuidelijk baangebruik
De start- en landingsbanen van Schiphol worden ingezet volgens een bepaalde voorkeursvolgorde (preferentie). De eerste voorkeur is noordelijk baangebruik, de tweede zuidelijk baangebruik. Wat houdt zuidelijk baangebruik in?

Windrichting van grote invloed op baangebruik

Er is sprake van zuidelijk baangebruik als de wind vanuit het zuidoosten, zuiden of zuidwesten waait. Dan worden in principe de Kaagbaan en Aalsmeerbaan als startbanen gebruikt en de Polderbaan en Zwanenburgbaan als landingsbanen.

Baangebruik tijdens startpieken

Tijdens startpieken worden bij zuidelijk baangebruik de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan als startbanen gebruikt. De Kaagbaan voor starts naar het westen, noorden en oosten, en de Aalsmeerbaan voor starts naar het zuiden en oosten. De vertrekroutes van deze banen lopen vooral over de Bollenstreek en tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door richting noord(oost)en (Kaagbaan) of over het Groene Hart, Aalsmeer/Uithoorn en de zuidkant van de Gooi- en Vechtstreek (Aalsmeerbaan).

Voor landingen wordt tijdens startpieken bij zuidelijk baangebruik meestal de Polderbaan gebruikt, en in plaats daarvan soms ook de Zwanenburgbaan.

Baangebruik tijdens landingspieken

Tijdens landingspieken worden bij zuidelijk baangebruik de Polderbaan en de Zwanenburgbaan als landingsbanen gebruikt. De Polderbaan voor verkeer uit het zuiden en westen, de Zwanenburgbaan voor verkeer uit het noorden en oosten.

Voor starts wordt tijdens landingspieken bij zuidelijk baangebruik meestal de Kaagbaan ingezet. Afhankelijk van het weer (windkracht en zicht) en onbeschikbaarheid van de Kaagbaan, kan in plaats daarvan ook de Aalsmeerbaan worden gebruikt.

Baangebruik buiten piekuren

Buiten de piekuren en in de nacht wordt bij zuidelijk baangebruik de Polderbaan ingezet als landingsbaan en de Kaagbaan als startbaan.