BAS
Veelgestelde vragen
Wat zijn de aangepaste piektijden voor de winterperiode 2024/2025?

Ik heb een vraag over…

Wat zijn de aangepaste piektijden voor de winterperiode 2024/2025?

Luchtvaartmaatschappijen vliegen volgens vluchtschema’s die gebaseerd zijn op twee seizoenen: zomer en winter. De overgang tussen deze seizoenen loopt gelijk met de overgang van zomer- naar wintertijd en vice versa. Het zomerseizoen is afgelopen zondag dus geëindigd en het winterseizoen begonnen. In het winterseizoen vliegen airlines op Schiphol van en naar andere bestemmingen dan in de zomer. Bijvoorbeeld vaker naar wintersport- en winterzonbestemmingen en minder naar andere bestemmingen waar tijdens de winter minder vraag naar is.

Doordat de vluchtschema’s, en bijbehorende start- en landingsrechten (“slots”), in de winter anders zijn dan in de zomer veranderen ook de pieken op Schiphol. Op basis van de verwachte vluchtschema’s worden daarom ook de (verwachte) piektijden aangepast. De aangepaste piektijden voor het winterseizoen, waarop het (verwachte) baangebruik op wordt gebaseerd, is hierna te lezen:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Waarom kan de Zwanenburgbaan (18C/36C) in september niet bij alle zichtomstandigheden worden ingezet als landingsbaan?

Actuele vragen over beschikbaarheid Zwanenburgbaan vanwege werkzaamheden landingssysteem

Vragen over werkzaamheden landingssysteem Zwanenburgbaan

Waarom kan het momenteel voorkomen dat de Aalsmeerbaan tot 23:00 uur wordt ingezet als startbaan (18L), zoals op vrijdagavond 15 maart?

Waarom kon er in de afgelopen weken op meerdere momenten niet worden gestart vanaf de Kaagbaan?

Waarom wordt, nu in het najaar de dagen korter worden, in de ochtend en in de avond tijdens de landingspieken de Aalsmeerbaan (18L) vaker als enige startbaan ingezet, in plaats van de Kaagbaan (24) bij wind uit zuidelijke richtingen?

Waarom zien we de afgelopen periode een toename van 2+2 baangebruik in de vroege ochtend (vanaf 7 uur)?