Vanwege verlichtingswerkzaamheden en lichtmetingen uitgevoerd door Schiphol op onder meer de Kaagbaan (06/24) was de Kaagbaan in de nacht van 13 op 14 augustus tijdelijk niet beschikbaar voor vliegverkeer. In combinatie met een zwakke tot matige wind uit voornamelijk zuidwestelijke tot westelijke richtingen heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer in zuidelijke richting.
Deze informatie stond ook vermeld onder ‘verwacht baangebruik’ (zie onderstaande link):
13-08-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en mogenochtend – BAS (bezoekbas.nl)
Achtergrondinformatie verlichtingswerkzaamheden ‘s nachts
Een goed werkende verlichting is noodzakelijk voor het veilig kunnen inzetten van de start- en landingsbanen op Schiphol. Vooral in het donker of bij dichte mist is voldoende baanverlichting onmisbaar voor een veilige afhandeling van het vliegverkeer op de luchthaven. Internationale veiligheidseisen schrijven voor dat de baanverlichting op luchthavens elke twee weken wordt gemeten en daarbij moet voldoen aan wettelijke normen. Hierbij moet ook de intensiteit van de verlichting gemeten en om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, wordt dit in het donker gedaan.
Meestal worden verlichtingsmetingen gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het reinigen van (en eventueel vervangen van defecte) armaturen. Dit met als doel om de totale periode waarin een baan buiten gebruik is zo efficiënt mogelijk te gebruiken en overlast voor omwonenden van Schiphol zoveel mogelijk te beperken.
Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?
Vanwege verlichtingswerkzaamheden en lichtmetingen uitgevoerd door Schiphol op onder meer de Kaagbaan (06/24) was de Kaagbaan in de nacht van 13 op 14 augustus tijdelijk niet beschikbaar voor vliegverkeer. In combinatie met een zwakke tot matige wind uit voornamelijk zuidwestelijke tot westelijke richtingen heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer in zuidelijke richting.
Deze informatie stond ook vermeld onder ‘verwacht baangebruik’ (zie onderstaande link):
13-08-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en mogenochtend – BAS (bezoekbas.nl)
Achtergrondinformatie verlichtingswerkzaamheden ‘s nachts
Een goed werkende verlichting is noodzakelijk voor het veilig kunnen inzetten van de start- en landingsbanen op Schiphol. Vooral in het donker of bij dichte mist is voldoende baanverlichting onmisbaar voor een veilige afhandeling van het vliegverkeer op de luchthaven. Internationale veiligheidseisen schrijven voor dat de baanverlichting op luchthavens elke twee weken wordt gemeten en daarbij moet voldoen aan wettelijke normen. Hierbij moet ook de intensiteit van de verlichting gemeten en om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, wordt dit in het donker gedaan.
Meestal worden verlichtingsmetingen gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het reinigen van (en eventueel vervangen van defecte) armaturen. Dit met als doel om de totale periode waarin een baan buiten gebruik is zo efficiënt mogelijk te gebruiken en overlast voor omwonenden van Schiphol zoveel mogelijk te beperken.