BAS
Veelgestelde vragen
Waarom kan de Zwanenburgbaan (18C/36C) in september niet bij alle zichtomstandigheden worden ingezet als landingsbaan?

Betrouwbaarheidsperiode 

Bij verminderd zicht kan de Zwanenburgbaan nog niet worden ingezet als landingsbaan. Dit kan pas na een betrouwbaarheidsperiode. Volgens internationale veiligheidseisen moet na de werkzaamheden het Instrument Landing System (ILS) namelijk gedurende circa dertig dagen betrouwbaar en stabiel werken. Na de betrouwbaarheidsperiode kan de baan weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet.

Meetvluchten voor baan 36C  

De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. Er volgen daarom nog meetvluchten voor de andere richting. Deze meetvluchten van drieënhalf uur zijn gepland in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september en van woensdag 11 september op donderdag 12 september tussen 01:00 en 05:00 uur. Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden (zoals weeromstandigheden) niet mogelijk zijn om de meetvluchten uit te voeren, zijn de reservevluchten op vrijdag 13 september en zaterdag 14 september. Daarna is de Zwanenburgbaan, bij goed zicht, ook weer inzetbaar als landingsbaan in de noordelijke richting.

Voor nadere informatie kunt u onderstaande link raadplegen:

Zwanenburgbaan bij goed zicht weer inzetbaar voor landend vliegverkeer in zuidelijke richting (lvnl.nl)

Bron: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)


← Ga terug naar alle veelgestelde vragen