Vooruitblik komende weken
18 november t/m 1 december 2024 | Week 47 + 48
In de weken van 2 december – 16 december 2024 verwachten we gemiddeld 1230 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind december zien we een vergelijkbaar beeld van een gemiddelde van 1230 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan
Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. Vliegtuigen kunnen vanaf 29 oktober weer bij alle zichtomstandigheden landen in zuidelijke richting op de Zwanenburgbaan (18C). De betrouwbaarheidsperiode voor landen op de Zwanenburgbaan in noordelijke richting (36C) is nog niet afgerond. LVNL verwacht dat begin december de Zwanenburgbaan in beide richtingen weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan wordt ingezet.
Terugblik afgelopen weken
11 november t/m 24 november 2024 | Week 46+47
Baangebruik
In week 46 en 47 waren er gemiddeld 1214 vluchten per dag (prognose 1235). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 45 en 46) is het aantal vluchten afgenomen
Kaagbaan | 25,2% |
Buitenveldertbaan | 14,1% |
Polderbaan | 30,9% |
Schiphol-Oostbaan | 0,1% |
Zwanenburgbaan | 15,6% |
Aalsmeerbaan | 14,1% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 25% en 31% van alle (commerciële) vluchten. Vanwege ongunstige weersomstandigheden en de kortere daglichtperiode in dit jaargetijde kan de Kaagbaan minder vaak worden ingezet dan in de zomerperiode.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 16% van alle vluchten. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Ook is deze baan tijdens zes nachten tijdelijk ingezet als landingsbaan vanwege werkzaamheden op de Polderbaan of Kaagbaan.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Maar ook op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege ongunstige weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 19 november vanwege werkzaamheden.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als landingsbaan. De baan is vaker dan gebruikelijk ingezet op momenten dat andere banen vanwege ongunstige weersomstandigheden niet ingezet konden worden – bijvoorbeeld op 17 november vanwege harde westenwind, ook op momenten tijdens vier nachten.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 0,1% van alle (commerciële) vluchten. Op 24 november is deze baan kort ingezet tijdens een landingspiek als tweede landingsbaan in plaats van de Zwanenburgbaan (18C) vanwege een technisch probleem met vliegtuig na de landing op deze baan..
In week 46 zijn er door 1368 melders meldingen ingediend, dit is circa 30,5% meer dan de week ervoor.
In week 47 zijn er door 1328 melders meldingen ingediend, dit is circa 2,9% minder dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom vloog er een aantal vliegtuigen op maandagochtend 18 november jl. relatief laag over Haarlem?
Vanwege overtrekkende buien door het luchtruim rond Schiphol in de vroege ochtend van 18 november en te zorgen voor een veilige vluchtuitvoering hebben een aantal vertrekkende vluchten op relatief lage hoogte de vertrekroute vanaf de Polderbaan (36L) verlaten en zijn daardoor over Haarlem gevlogen.
Vertrekkende vliegtuigen maken gebruik van een standaard vertrekprocedure (“Standard Instrument Departure”, afgekort SID). Onderdeel van de SID is een vertrekroute vanaf de toegewezen startbaan en die aansluit op het internationale routenetwerk hoog in het luchtruim. Je kan de SID vergelijken met een oprit van de snelweg. De vertrekroutes zijn zo gelegen dat vliegtuigen – waar mogelijk – woonkernen en steden in de buurt van de luchthaven, zoals Haarlem, ontwijken. Daardoor wordt ervaren geluidshinder door vliegverkeer beperkt.
Voor een veilige vluchtuitvoering worden vliegtuigen om buien heen begeleid, omdat deze zware turbulentie veroorzaken. Het kan ook noodzakelijk zijn een vliegtuig eerder van de vertrekroute te halen om voldoende veilige afstand – separatie – tussen vliegtuigen te waarborgen. Zoals later in de ochtend op 18 november twee vluchten eerder van de vertrekroute zijn gehaald en linksaf gestuurd om te zorgen voor voldoende separatie met naderend vliegverkeer vanuit het westen richting de Buitenveldertbaan (27).