BAS
28-10-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende week

31 oktober t/m 13 november 2022 | Week 44 + 45

Verwachting

In de weken van 31 oktober – 13 november 2022 verwacht Schiphol gemiddeld 1.050 vluchten per dag. Tot eind november wordt nog een daling verwacht tot gemiddeld zo’n 1.015 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten (geldend vanaf 29 oktober 2022):

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:40 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Kaagbaan krijgt een doordeweekse onderhoudsbeurt. Hierdoor is de baan van maandag 31 oktober tot en met vrijdag 4 november en op maandag 7 en dinsdag 8 november niet inzetbaar voor het vliegverkeer. We verwachten dat deze dagen meer vliegtuigen landen op de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. Het vertrekkend vliegverkeer maakt meer gebruik van de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan.

Lees hier het volledige nieuwsbericht.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kan door meerdere oorzaken op twee momenten in de avond (ongeveer 17.40 tot 18.20 uur en 20.00 tot 20.45 uur) onvoldoende luchtverkeersleiders inzetten. Op deze twee momenten wordt geen verkeersleiding gegeven vanuit Toren-West waardoor de Polderbaan niet kan worden ingezet. Toren-Centrum van waaruit het vliegverkeer op de andere banen wordt begeleid, draait volledig door en zal op die twee momenten het verkeer afhandelen op een andere baan, zoals de Zwanenburgbaan. Er is gekozen voor deze twee momenten omdat het aanbod van het vliegverkeer lager is dan op andere momenten overdag, wat moet zorgen voor de minste impact op de omgeving. LVNL blijft alles doen binnen de mogelijkheden om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk hinder.

Terugblik afgelopen week

10 t/m 23 oktober 2022 | Week 41 + 42

Baangebruik

In week 41 en 42 waren er gemiddeld 1.166 vluchten per dag (gemiddelde prognose 1.180). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 40 en 41) is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 80%.

Kaagbaan31.5%
Polderbaan23.9%
Zwanenburgbaan20.5%
Aalsmeerbaan17.5%
Buitenveldertbaan5.7%
Schiphol-Oostbaan0.9%

Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 24% en 32% van het vliegverkeer. De Polderbaan was tot vrijdagavond 14 oktober niet beschikbaar vanwege jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden en kon dus de eerste vijf dagen van deze periode niet worden gebruikt. Hierdoor is de Zwanenburgbaan vaker ingezet.

De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 21% en 18% van de vluchten.

De Buitenvelderbaan is voor 6% van de vluchten gebruikt, voornamelijk als tweede landingsbaan gedurende het onderhoud aan de Polderbaan. Tijdens twee dagen en nachten is de Buitenveldertbaan op momenten als hoofdbaan voor landend verkeer gebruikt vanwege de weersomstandigheden, waardoor meer preferente banen niet ingezet konden worden.

De Schiphol-Oostbaan is op drie dagen tijdens piekmomenten ingezet als tweede landingsbaan en hierop is 1% van het verkeer geland. De reden hiervoor was een combinatie van het onderhoud aan de Polderbaan (op 10 en 13 oktober), de weersomstandigheden – slecht zicht, buien en/of krachtige windstoten – en het verkeersaanbod, waardoor de inzet van een meer preferente landingsbaan niet mogelijk was.

De Zwanenburgbaan is gedurende zes nachten ingezet als start- en landingsbaan vanwege werkzaamheden op de Polderbaan en Kaagbaan.

Aantal melders

In week 41 zijn er door 804 melders meldingen ingediend, dit is circa 3% minder dan de week ervoor.

In week 42 zijn er door 710 melders meldingen ingediend, dit is circa 12% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom wordt, nu in het najaar de dagen korter worden, in de vroege ochtend en in de avond tijdens de landingspieken de Aalsmeerbaan (18L) vaker als enige startbaan ingezet, in plaats van de Kaagbaan (24) bij wind uit zuidelijke richtingen?

Dit heeft te maken met de kortere periodes van daglicht in het najaar en gedurende de winter. Het wordt later licht en eerder donker. De eerste landingspiek vroeg in de ochtend en de laatste landingspiek in de avond vinden daardoor nu meestal gedeeltelijk of geheel in het donker plaats. Er wordt dan vaker gekozen voor een onafhankelijke baancombinatie. Dit heeft ook te maken met het verkeersaanbod op dat moment.

Landen op de Zwanenburgbaan (18C) en starten vanaf de Kaagbaan (24) richting het zuidwesten is afhankelijk van elkaar. Ze zijn afhankelijk van elkaar, omdat bij een eventuele doorstart van een landend vliegtuig op de Zwanenburgbaan, deze potentieel in conflict kan komen met een startend vliegtuig vanaf de Kaagbaan. Dit is als gevolg van de ligging van deze twee banen. Vanwege strengere regels en veiligheidseisen bij gebruik van deze afhankelijke baancombinatie in het donker kunnen er veel minder vliegtuigen tegelijk landen en starten gedurende een landingspiek.

Wanneer er wordt gestart vanaf de Aalsmeerbaan (18L) in plaats van de Kaagbaan (24) is er sprake van onafhankelijk baangebruik. Dit is in dit geval veiliger, efficiënter en conform regels en afspraken voor het baangebruik. Indien het startende verkeersaanbod gedurende deze landingspieken in de vroege ochtend en avond laag is, kan meestal toch de Kaagbaan worden gebruikt als startbaan.