Vooruitblik komende weken
30 juni t/m 13 juli 2025 | Week 27 en 28 2025
In de weken van 30 juni tot 13 juli 2025 verwachten we gemiddeld 1419 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind juli zien we een stijging met gemiddeld 1436 vluchten per dag.

Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:20 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens pieken wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
De Buitenveldertbaan op Schiphol is van 10 mei tot en met 28 september 2025 in groot onderhoud. Kijk voor meer informatie op www.schiphol.nl/onderhoud
Terugblik afgelopen weken
9 t/m 22 juni 2025 | Week 24 en 25
Baangebruik
In de weken 24 en 25 waren er gemiddeld 1375 vluchten per dag (prognose 1405) Ten opzichte van week 22 is het aantal vluchten afgenomen.
Kaagbaan | 34,0% |
Buitenveldertbaan | 0% |
Polderbaan | 30,9% |
Schiphol-Oostbaan | 1,2% |
Zwanenburgbaan | 18,1% |
Aalsmeerbaan | 15,9% |
Het meeste vliegverkeer (met handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Polderbaan en Kaagbaan: respectievelijk 31% en 34% van alle vluchten. De Polderbaan was vanaf zaterdagavond 21 juni niet beschikbaar vanwege de NAVO-top.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 18% van alle vluchten, zowel voor landend als startend verkeer in beide gebruiksrichtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede landings- of startbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan niet inzetbaar waren vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties en de eerder genoemde NAVO-top. De Zwanenburgbaan is tijdens zeven nachten op momenten ingezet voor landend of startend verkeer, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan of Polderbaan door kortdurende werkzaamheden of de NAVO-top.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 16% van alle vluchten, zowel voor landend als startend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede landings- of startbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat een andere baan (voornamelijk de Kaagbaan) niet ingezet kon worden vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties, bijvoorbeeld op 12 juni in de avond voor startend verkeer.
De Buitenveldertbaan was niet beschikbaar vanwege het groot onderhoud.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van het handelsverkeer en daarnaast dagelijks – zoals gebruikelijk – door zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer met bestemming Schiphol-Oost. Deze baan is op meerdere dagen (tijdelijk) gebruikt als landingsbaan (baan 22) voor handelsverkeer vanwege het niet inzetbaar zijn van andere landingsbanen (o.a. Buitenveldertbaan en Polderbaan) door weersomstandigheden in combinatie met werkzaamheden of de NAVO-top, bijvoorbeeld op zondag 22 juni 2025.
In week 24 zijn er door 1341 melders meldingen ingediend, dit is circa 16,4% meer dan de week ervoor.
In week 25 zijn er door 1438 melders meldingen ingediend, dit is circa 7,2% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Is er sprake van 10% reductie van het aantal vluchten van en naar Schiphol in de week van de NAVO-top?
Capaciteitsreductie
De capaciteit van Schiphol in de week rondom de NAVO-top is voor reguliere vluchten tijdelijk aangepast als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Buitenveldertbaan en Polderbaan. Luchtvaartmaatschappijen hebben eerder dit jaar hierop hun vluchtschema’s aangepast en er zijn dus minder vluchten worden uitgevoerd. Daarnaast hebben ook operationele omstandigheden op de dag zelf – zoals weersomstandigheden, de inzetbaarheid van andere banen en aankomst en vertrek van regeringsvluchten (zoals Airforce One) – invloed gehad op de hoeveelheid verkeer die gedurende een bepaalde periode van de dag kon worden afgehandeld. Het aantal reguliere vluchten was tijdens deze periode ongeveer 10% minder dan gebruikelijk.
Meer inzetten Schiphol-Oostbaan (22)
Tijdens landingspieken is de Schiphol-Oostbaan (22) in combinatie met de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor landend vliegverkeer bij wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen en het niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer van zowel de Polderbaan (NAVO-top) als de Buitenveldertbaan (groot onderhoud). Van dit landende vliegverkeer richting de Schiphol-Oostbaan (22) ervaren inwoners van Amsterdam tijdelijk meer overlast.
Achtergrondinformatie NAVO-top
Voor nadere achtergrondinformatie hierover verwijzen wij naar de volgende links:
NAVO-top 2025: wat betekent dit voor onze buren?
Bron: Amsterdam Airport Schiphol (AAS)