Vooruitblik komende weken
29 januari t/m 11 februari 2024 | Week 5 + 6
In de weken van 29 januari – 11 februari 2024 verwachten we gemiddeld 1190 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind februari zien we een stijging naar gemiddeld 1235 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Landen: 07:00 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 12:40 uur
- Landen: 12:40 – 13:20 uur
- Starten: 14:20 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:00 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
- Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
- Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.
Op woensdag 7 februari vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats in het kader van het groot onderhoud aan de Kaagbaan. Tussen 08:30 uur en 15:30 uur is de Kaagbaan niet in gebruik. Houd de website van BAS in de gaten voor meer informatie over het baangebruik tijdens deze werkzaamheden. Meer informatie over het groot onderhoud aan de Kaagbaan is te vinden op www.schiphol.nl/kaagbaan.
Terugblik afgelopen weken
8 t/m 21 januari 2024 | Week 2 + 3
Baangebruik
In week 2 en week 3 waren er gemiddeld 1109 vluchten per dag (prognose 1140). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 1 en 2) is het aantal vluchten afgenomen..
Kaagbaan | 30,4% |
Buitenveldertbaan | 8,3% |
Polderbaan | 30,6% |
Schiphol-Oostbaan | 0,1% |
Zwanenburgbaan | 15,2% |
Aalsmeerbaan | 15,4% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan, respectievelijk 30% en 31% van de vluchten. Het gebruik van deze twee banen zorgt, relatief gezien, voor het minste aantal gehinderde omwonenden.
De Aalsmeerbaan is voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 15% van de vluchten.
De Zwanenburgbaan is voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. Deze baan is tijdens drie nachten op momenten gebruikt als landingsbaan vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 15% van de vluchten.
De Buitenveldertbaan is op meerdere dagen, en drie nachten, veelvuldig gebruikt als landingsbaan vanwege weerscondities (o.a. westen- en noordwestenwind in combinatie met winterse buien). Daarnaast gedurende momenten op meerdere dagen als tweede startbaan tijdens pieken vanwege weersomstandigheden in combinatie met werkzaamheden (o.a. werkzaamheden aan het ILS van de Polderbaan). De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 8% van de vluchten.
De Schiphol-Oostbaan is deze periode alleen ingezet voor enkele vluchten.
In week 2 (8 t/m 14 januari) zijn er door 870 melders meldingen ingediend, dit is circa 24,5% minder dan de week ervoor.
In week 3 (15 t/m 21 januari) zijn er door 1056 melders meldingen ingediend, dit is circa 21,4% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom is op maandagmiddag 22 januari tussen 15:00 en 16:30 uur de minder preferente Zwanenburgbaan (18C) als landingsbaan ingezet in plaats van de Polderbaan (18R)?
Afgelopen maandagmiddag was op Schiphol sprake van een vrij krachtige tot harde wind uit zuidwestelijke richting. Hierdoor is de Buitenveldertbaan (27) ingezet als hoofdbaan voor landend verkeer in combinatie met de Kaagbaan (24) als startbaan. De Polderbaan is in eerste instantie ingezet als tweede landingsbaan. In de middag bleek dat het asfalt van de Polderbaan te nat en vochtig te zijn om in deze windcondities nog veilig te kunnen landen. Daarom is tijdelijk de Zwanenburgbaan als tweede landingsbaan ingezet in plaats van de Polderbaan. De windsnelheid bij de Polderbaan was in die periode sterker dan bij de andere banen. Vanwege de ligging van de banen kan het op Schiphol voorkomen dat weersomstandigheden per baan verschillen.
Een natte/vochtige baan resulteert in verminderde remprestaties van vliegtuigen, waardoor dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk. Hierdoor was de Polderbaan tijdelijk niet bruikbaar voor vliegverkeer. Als gevolg hiervan werd tijdens de landingspiek een alternatieve baancombinatie ingezet: landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24).
Het inzetten van de Zwanenburgbaan (18C) voor landend vliegverkeer kan meer vlieghinder in onder meer Zwanenburg en Lijnden hebben veroorzaakt.