Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week | 13 juni t/m 19 juni 2022 | Week 24
Baangebruik
In week 24 (13 – 19 juni 2022) waren er gemiddeld 1246 vluchten per dag (prognose 1300). Ten opzichte van week 23 is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 86%.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
Totaal afgelopen week
Kaagbaan | 34,4% |
Buitenveldertbaan | 19,3% |
Polderbaan | 29,9% |
Schiphol-Oostbaan | 1,1% |
Zwanenburgbaan | 15,3% |
Aalsmeerbaan | 0% (onderhoud) |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 30% en 34% van het vliegverkeer. De Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 15% en 19% van de vluchten. De Oostbaan is voor 1% van de vluchten gebruikt.
De Buitenveldertbaan is op alle dagen op momenten afwisselend ingezet als start- en landingsbaan: voornamelijk als tweede baan tijdens piekmomenten, maar ook als hoofdbaan. Dit vanwege een combinatie van de weersomstandigheden, het verkeersaanbod en het groot onderhoud van de Aalsmeerbaan.
De Zwanenburgbaan is overdag als tweede start- en landingsbaan ingezet tijdens piekmomenten. Tijdens twee nachten is de Zwanenburgbaan ingezet als landingsbaan: één nacht in zuidelijke richting en één nacht in noordelijke richting. Dit vanwege kort onderhoud – reinigen van de verlichting – aan de Polderbaan en de Kaagbaan.
De Oostbaan is op woensdag tijdens twee momenten eind van de middag en in de avond ingezet als landingsbaan. Dit was vanwege een combinatie van de weersomstandigheden (krachtige wind uit zuidwestelijke richting) en het niet beschikbaar zijn van de Aalsmeerbaan.
Aantal melders
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
”Waarom vloog in de nacht van 19 op 20 juni naderend vliegverkeer naar Schiphol onder meer boven Leiden?”
Antwoord van BAS
Vanwege wind uit noordelijke richting werd er gedurende deze nacht geland op de Kaagbaan (baan 06). Er waren regen- en onweersbuien in de omgeving van luchthaven Schiphol van circa 22:30 tot circa 01:00 uur. Piloten willen zoveel als mogelijk regen- en onweersbuien ontwijken voor een veilige vluchtuitvoering. Daarom konden de vaste nachtnaderingsroutes richting de Kaagbaan (06) gedurende deze tijdsperiode niet worden gebruikt. Voor een veilige afhandeling van het vliegverkeer worden vliegtuigen bij deze weersomstandigheden zoveel mogelijk om regen- en onweersbuien heen geleid op basis van koers-, snelheid- en hoogte- instructies, net zoals overdag.
Voor nadere informatie over de invloed van weersomstandigheden op de veilige afhandeling van het vliegverkeer kunt u onderstaande link raadplegen (bron: LVNL):
Aankomende week | 27 juni t/m 3 juli 2022 | Week 26
Vooruitblik week 23
In de week van 27 juni – 3 juli 2022 verwachten we gemiddeld 1275 vluchten per dag op Schiphol. Voor de maand juli verwachten we op dit moment gemiddeld 1300 vluchten per dag.
.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Landen: 07:00 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:20 uur
- Landen: 13:20 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:00 uur
- Landen: 15:00 – 16:00 uur
- Starten: 16:00 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
De Aalsmeerbaan is van 4 april tot en met medio juli in groot onderhoud. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf of zou landen op Aalsmeerbaan, zal in deze periode gebruik maken van andere banen, naar verwachting voornamelijk van de Buitenveldertbaan. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor het baangebruik in de nacht.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft als gevolg van COVID een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.
Meer informatie
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.