BAS
24-01-2025 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

27 januari t/m 9 februari 2025 | Week 5 en 6

Verwachting

In de weken van 27 januari – 9 februari 2025 verwachten we gemiddeld 1194 vluchten per dag op Schiphol.

Richting half februari zien we een lichte stijging naar gemiddeld 1259 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

Verwachte pieken in het winterseizoen, tot 30 maart 2025:

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Geen.

Terugblik afgelopen weken

6 t/m 19 januari 2025 | Week 2 en 3

Baangebruik

In week 2 en 3 waren er gemiddeld 1170 vluchten per dag. Ten opzichte van de vorige weken is het aantal vluchten toegenomen.

Kaagbaan25,3%
Buitenveldertbaan7,0%
Polderbaan32,7%
Schiphol-Oostbaan0,4%
Zwanenburgbaan12,8%
Aalsmeerbaan21,8%

Het meeste (commerciële) vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de preferente Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 25% en 33% van alle vluchten. In het winterseizoen kan de Kaagbaan (relatief) minder vaak worden ingezet omdat de daglichtperiode korter en er vaker sprake is van ongunstige weersomstandigheden zoals slecht zicht.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 22% van alle vluchten, vooral in zuidelijke richting door startend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als startbaan tijdens startpieken. Daarnaast als hoofdstartbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. In week 3 (13 t/m 19 januari) was er overwegend sprake van slecht zicht (mist en laaghangende bewolking) in combinatie met wind uit zuidelijke richtingen. In dat geval moet vaker de Aalsmeerbaan ingezet worden als startbaan in plaats van de Kaagbaan).

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 13% van alle vluchten, voornamelijk door landend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Ook is deze baan tijdens twee nachten tijdelijk ingezet als landingsbaan vanwege het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan of Kaagbaan door werkzaamheden.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 7% van alle vluchten, voornamelijk als landingsbaan. De baan is ingezet op momenten dat andere banen vanwege (ongunstige) weersomstandigheden of werkzaamheden niet ingezet konden worden – bijvoorbeeld op 13 januari als tweede landingsbaan omdat de Zwanenburgbaan niet beschikbaar was vanwege werkzaamheden. Ook is deze baan tijdens twee nachten tijdelijk ingezet vanwege weersomstandigheden (westenwind) in combinatie met werkzaamheden op andere banen.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 0,4% van alle (commerciële) vluchten en op twee dagen ingezet als landingsbaan voor dit type verkeer. Dit vanwege (ongunstige) weersomstandigheden waardoor tijdelijk een andere landingsbaan niet gebruikt kon worden. Zoals op 6 januari vanwege krachtige zuidwestenwind in combinatie met buien.

Aantal melders

In week 2 zijn er door 1199 melders meldingen ingediend, dit is circa 25% meer dan de week ervoor.

In week 3 zijn er door 890 melders meldingen ingediend, dit is circa 26% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom is er afgelopen week (relatief) vaker vertrekkend verkeer gestart vanaf de Aalsmeerbaan (18L) in plaats van de Kaagbaan (24)?

In de week van maandag 13 t/m zondag 19 januari was er overdag sprake van langdurige periodes van slecht zicht (mist en laaghangende bewolking) op Schiphol. Deze weersomstandigheden hebben invloed op het baangebruik.

Op het grootste deel van deze dagen kwam de wind uit zuidelijke richting. Dan worden de Kaagbaan (24) en de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als startbanen voor het vertrekkende vliegverkeer. Het zicht was meestal slecht en werd soms nog slechter tot zogenoemde ‘beperkt zichtomstandigheden (BZO)’.

Bij dit soort weerscondities zijn er strenge eisen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen. Zo kunnen afhankelijke baancombinaties dan niet worden ingezet. Dit leidt tot inzet van baancombinaties die laag in de preferentietabel staan. Op het merendeel van deze dagen is de baaninzet conform preferentie 6b (zie tabel hieronder) geweest. 

Vanwege de afhankelijkheid van de inzet van de Kaagbaan met de Zwanenburgbaan – een doorstart van een vliegtuig op de Zwanenburgbaan zou in conflict kunnen komen met een vliegtuig dat is opgestegen van de Kaagbaan – wordt er bij slecht zicht meer gebruik gemaakt van de Aalsmeerbaan. Hierdoor zijn er in deze hele periode relatief meer startende vliegtuigen vertrokken van de Aalsmeerbaan (18L) dan vanaf de Kaagbaan (24).  De Kaagbaan is – afhankelijk van de operationele omstandigheden en de beschikbaarheid – zoveel mogelijk ingezet. Ook op dagen met slechtere zichtomstandigheden, maar dan vooral als tweede startbaan tijdens pieken.

Meer informatie over de impact van slecht zicht op het baangebruik is te vinden op de websites van: