BAS
23-08-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

26 augustus t/m 8 september 2024 | Week 35 + 36

Verwachting

In de weken van 26 augustus – 8 september 2024 verwachten we gemiddeld 1410 vluchten per dag op Schiphol. Richting half september zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1410 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tot medio september voert LVNL werkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C). De Zwanenburgbaan is gedurende deze periode daardoor beperkt inzetbaar. Zonder een werkend ILS is het in verband met internationale veiligheidseisen gedurende de gehele onderhoudsperiode niet mogelijk parallel te landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan, dus ook niet bij goed weer. Dit betekent dus dat als de Polderbaan (preferente baan) in gebruik is voor landend verkeer, bij een landingspiek de Zwanenburgbaan niet kan worden ingezet. In dat geval landen er meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). In deze periode is de Zwanenburgbaan wel beschikbaar als startbaan in noordelijke richting (36C). Op die momenten zal er niet aan het ILS gewerkt worden.

Kijk voor meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen op www.lvnl.nl/werkzaamheden.

Terugblik afgelopen weken

5 t/m 18 augustus | Week 32 + 33

Baangebruik

In week 32 en 33 waren er gemiddeld 1389 vluchten per dag (prognose 1395). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 31 en 32) is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan33,9%
Buitenveldertbaan11,9%
Polderbaan34,8%
Schiphol-Oostbaan0,9%
Zwanenburgbaan4,6%
Aalsmeerbaan13,9%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 34% en 35% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 11 augustus.

Vanaf 1 juli is de Zwanenburgbaan tijdelijk beperkt inzetbaar vanwege werkzaamheden aan het landingssysteem (ILS). Deze baan is hierdoor minder vaak dan gebruikelijk ingezet, totaal door 5% van alle vluchten. Voornamelijk als tweede startbaan in noordelijke richting tijdens pieken overdag. Deze baan is tijdens drie nachten ingezet op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 12% van alle vluchten. Deze baan is vaker dan gebruikelijk ingezet. Voornamelijk als tweede landingsbaan gedurende pieken in plaats van de Zwanenburgbaan die – zoals eerder genoemd – tijdelijk beperkt inzetbaar is en/of in combinatie met weersomstandigheden.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op meerdere dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken vanwege de beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan in combinatie met weersomstandigheden waardoor de Buitenveldertbaan niet ingezet kon worden.

Aantal melders

In week 32 zijn er door 1701 melders meldingen ingediend, dit is circa 16,2% minder dan de week ervoor.

In week 33 zijn er door 2037 melders meldingen ingediend, dit is circa 19,8% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom werd in de nacht van 13 op 14 augustus een deel van de nacht de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer?

Vanwege verlichtingswerkzaamheden en lichtmetingen uitgevoerd door Schiphol op onder meer de Kaagbaan (06/24) was de Kaagbaan in de nacht van 13 op 14 augustus tijdelijk niet beschikbaar voor vliegverkeer. In combinatie met een zwakke tot matige wind uit voornamelijk zuidwestelijke tot westelijke richtingen heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor startend vliegverkeer in zuidelijke richting.

Deze informatie stond ook vermeld onder ‘verwacht baangebruik’ (zie onderstaande link):

13-08-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en mogenochtend – BAS (bezoekbas.nl)

Achtergrondinformatie verlichtingswerkzaamheden ‘s nachts

Een goed werkende verlichting is noodzakelijk voor het veilig kunnen inzetten van de start- en landingsbanen op Schiphol. Vooral in het donker of bij dichte mist is voldoende baanverlichting onmisbaar voor een veilige afhandeling van het vliegverkeer op de luchthaven. Internationale veiligheidseisen schrijven voor dat de baanverlichting op luchthavens elke twee weken wordt gemeten en daarbij moet voldoen aan wettelijke normen. Hierbij moet ook de intensiteit van de verlichting gemeten en om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, wordt dit in het donker gedaan.

Meestal worden verlichtingsmetingen gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het reinigen van (en eventueel vervangen van defecte) armaturen.  Dit met als doel om de totale periode waarin een baan buiten gebruik is zo efficiënt mogelijk te gebruiken en overlast voor omwonenden van Schiphol zoveel mogelijk te beperken.