BAS
21-03-2025 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

24 maart t/m 6 april 2025 | Week 13 en 14 2025

Verwachting

In de weken van 24 maart tot en met 6 april 2025 verwachten we gemiddeld 1294 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind maart, begin april zien we een stijging met gemiddeld 1343 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Vanaf dinsdag 4 maart is de Polderbaan op Schiphol bij zonnig weer tussen 10.00 en 12.00 uur tijdelijk niet beschikbaar voor landende vliegtuigen. Dit komt door schittering van zonnepanelen onder de aanvliegroute, wat het zicht van piloten belemmert. Om de veiligheid te waarborgen, hebben Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, easyJet en Schiphol samen dit besluit moeten nemen.

Terugblik afgelopen weken

3 t/m 16 maart 2025 | Week 10 en 11 2025

Baangebruik

In week 10 en 11 waren er gemiddeld 1250 vluchten per dag (prognose 1269). Ten opzichte van de vorige weken, respectievelijk 8 en 9  is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan32,6%
Buitenveldertbaan3,3%
Polderbaan30,9%
Schiphol-Oostbaan0,0%
Zwanenburgbaan17,3%
Aalsmeerbaan15,9%

Het meeste vliegverkeer (handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 32% en 30% van alle vluchten. In het winterseizoen kan de Kaagbaan (relatief) minder vaak worden ingezet omdat de daglichtperiode korter is en er vaker sprake is van ongunstige weersomstandigheden zoals slecht zicht.

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 17% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan en in beide richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. En op een aantal dagen als hoofdlandingsbaan vanaf 4 maart tussen 10:00 en 12:00 uur door het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan als gevolg van de huidige veiligheidsmaatregel bij zonnig weer. Ook is deze baan tijdens twee nachten tijdelijk ingezet als landingsbaan vanwege het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan of Kaagbaan door werkzaamheden.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 16% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Bijvoorbeeld op 8 maart als hoofdstartbaan vanwege de windcondities (oosten- en zuidoostenwind).

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 3% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Dit op momenten dat andere banen vanwege (ongunstige) weersomstandigheden of werkzaamheden niet ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 12 maart voor landend verkeer vanwege westenwind. Ook is de Buitenveldertbaan op een aantal dagen als tweede landingsbaan ingezet tijdens de landingspiek tussen 11 en 12 uur door het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan vanwege de huidige veiligheidsmaatregel bij zonnig weer.

De Schiphol-Oostbaan is niet gebruikt door het handelsverkeer. Deze baan was tussen 10 en 14 maart niet beschikbaar vanwege het jaarlijkse baanonderhoud. Het zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer – met bestemming Schiphol-Oost – dat normaal dagelijks gebruik maakt van deze baan, is tijdens deze periode op de andere banen afgehandeld.  

Aantal melders

In week 10 zijn er door 994 melders meldingen ingediend, dit is circa 17,9% minder dan de week ervoor.

In week 11 zijn er door 1151 melders meldingen ingediend, dit is circa 15,8% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom vloog landend vliegverkeer in de nacht van 13 op 14 maart geen vaste naderingsroutes?

Vanwege onderhoudswerkzaamheden door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het verkeersleidingsysteem in de nacht van 13 op 14 maart 2025 tussen circa 23:00 en 03:00 uur kon het landende vliegverkeer gedurende deze periode geen gebruik maken van  vaste nachtnaderingsroutes. Hierdoor vlogen tien vluchten op andere plekken dan gebruikelijk tijdens de nacht, onder meer boven Leiden en Oegstgeest.

Effect van onderhoud aan het verkeersleidingssysteem

Een nauwkeurige en betrouwbare werking van het verkeersleidingssysteem – bestaande uit radar-, communicatie- en navigatiesystemen – is noodzakelijk voor luchtverkeersleiders om een veilige en  efficiënte  begeleiding van het vliegverkeer te waarborgen. Voor de juiste werking van systemen is periodiek onderhoud nodig. Ook moet het systeem  worden getest bij geplande wijzigingen, bijvoorbeeld als een procedure wordt aangepast. Wanneer mogelijk wordt dit onderhoud of testen ’s nacht gedaan, wanneer er minder vliegverkeer is.

Het gebruik van vaste naderingsroutes in de nacht is bij onderhoud of testen aan systemen niet mogelijk, omdat de benodigde radardekking voor een betrouwbaar en nauwkeurig radarbeeld dan niet geleverd kan worden. In dit geval wordt teruggevallen op de begeleiding van het landende vliegverkeer met instructies van luchtverkeersleiders aan piloten (koers, hoogte en snelheid) , zoals ook gebruikelijk is overdag tussen 06:00 en 23:00 uur.

Meer informatie over het gebruik van vaste naderingsroutes gedurende de nacht is hier te vinden.