Vooruitblik komende weken
23 september t/m 6 oktober | Week 39 + 40
In de weken van 23 september – 6 oktober 2024 verwachten we gemiddeld 1400 vluchten per dag op Schiphol. Richting half oktober zien we een lichte afname met gemiddeld 1395 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan
Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. De Zwanenburgbaan kan gedurende deze periode alleen bij goed zicht als landingsbaan worden gebruikt.
Kijk voor meer informatie op www.lvnl.nl/werkzaamheden.
16 september – 24 september 2024: onderhoud Schiphol-Oostbaan
Van maandag 16 september tot en met dinsdag 24 september voeren we een onderhoudsbeurt uit aan de Schiphol-Oostbaan. Het zakelijke verkeer maakt meer gebruik van de overige banen. Op zaterdag 21 en zondag 22 september is de Schiphol-Oostbaan wel beschikbaar.
Terugblik afgelopen weken
2 t/m 15 september 2024 | Week 36 + 37
Baangebruik
In week 36 en 37 waren er gemiddeld 1392 vluchten per dag (prognose 1410). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 35 en 36) is het aantal vluchten afgenomen.
Kaagbaan | 29,1% |
Buitenveldertbaan | 10,4% |
Polderbaan | 33,1% |
Schiphol-Oostbaan | 0,4% |
Zwanenburgbaan | 12,9% |
Aalsmeerbaan | 14,2% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 29% en 33% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld 5 september ‘s avonds.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 13% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Deze baan kan tot medio november alleen bij goed zicht ingezet worden als landingsbaan. Deze baan is gedurende twee nachten op momenten ingezet omdat de Polderbaan of Kaagbaan niet beschikbaar was vanwege werkzaamheden.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 10% van alle vluchten, dat is vaker dan gebruikelijk. Voornamelijk vanwege ongunstige weersomstandigheden waardoor andere banen niet veilig ingezet konden worden, zoals krachtige wind uit ongunstige richtingen met buien op 9 en 11 september. Deze baan is gedurende vier nachten op momenten ingezet vanwege werkzaamheden op de Polderbaan of Kaagbaan en meetvluchten voor het vernieuwde ILS op de Zwanenburgbaan.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door nog geen 0,5% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op 10 september op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken vanwege krachtige wind uit ongunstige richting met (onweers-)buien.
In week 36 zijn er door 2240 melders meldingen ingediend, dit is circa 17,7% meer dan de week ervoor.
In week 37 zijn er door 1917 melders meldingen ingediend, dit is circa 14,4% minder dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom wordt de afgelopen weken met enige regelmaat de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer?
Vanwege werkzaamheden aan rijbaan A nabij de Kaagbaan (06/24) in combinatie met wind uit voornamelijk noordelijke richtingen wordt voor periodes de Aalsmeerbaan (36R) in plaats van de Kaagbaan (06) ingezet voor landend vliegverkeer. De grondafhandeling voor het taxiënde vliegverkeer na een landing op de Kaagbaan (06) wordt door deze werkzaamheden bemoeilijkt. Dit geldt niet voor het landende vliegverkeer op de Aalsmeerbaan (36R).