De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week – 23 augustus t/m 29 augustus
Baangebruik
In week 33 waren er gemiddeld 1028 vluchten per dag (prognose 1035). Ten opzichte van week 31 is het aantal vluchten iets toegenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 71%.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 71%.
Totaal afgelopen week
Polderbaan | 35% |
Kaagbaan | 35% |
Zwanenburgbaan | 12% |
Aalsmeerbaan | 10% |
Buitenveldertbaan | 8% |
Schiphol-Oostbaan | 1% |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
Inzet Kaagbaan afgelopen week
De Kaagbaan is in de week van 16 – 22 augustus de meest ingezette baan. Door de zuidwestelijke en zuidenwind is er met name gestart vanaf de Kaagbaan deze week. De Kaagbaan was één nacht niet beschikbaar vanwege werkzaamheden.
Inzet Polderbaan afgelopen week
De Polderbaan is na de Kaagbaan de meest gebruikte baan in de week van 16 – 22 augustus. Door de zuidwestelijke en zuidenwind is de baan met name ingezet voor landingen.
Inzet Aalsmeerbaan afgelopen week
De Aalsmeerbaan is alleen ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens piekmomenten.
Inzet Zwanenburgbaan afgelopen week
De Zwanenburgbaan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens piekmomenten. Vanwege werkzaamheden aan de Kaagbaan, is de Zwanenburgbaan in de nacht van 16 op 17 augustus ingezet voor landend vliegverkeer vanuit zuiden.
Inzet Buitenveldertbaan afgelopen week
De Buitenveldertbaan is op maandag 16 augustus als landingsbaan ingezet vanwege harde westenwind. Op zaterdagochtend 21 augustus is de Buitenveldertbaan enkele uren ingezet als hoofdstartbaan richting het oosten wegens beperkte zichtcondities. Op zondag 22 augustus is de baan ingezet als hoofdlandingsbaan vanwege wind uit noordwestelijke richting en buien.
Inzet Schiphol-Oostbaan afgelopen week
De Schiphol-Oostbaan is op zondagochtend 22 augustus enkele uren ingezet vanwege weersomstandigheden (wind en buien rondom Schiphol).
Piekmomenten
Vanwege het verkeersaanbod waren er overdag gemiddeld 8 piekmomenten per dag:
- In de ochtend een landingspiek (tussen 06:35 en 09:00 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:25 en 11:30 uur). Op zaterdag 21 augustus duurde de startpiek wegens beperkte zichtomstandigheden iets langer.
- In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:30 en 14:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 13:40 en 15:30 uur).
- In de namiddag een landingspiek (tussen 15:30 en 16:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 15:30 en 17:35 uur).
- In de avond een landingspiek (tussen 18:30 en 20:20 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:35 en 22:05 uur).
De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.
Aantal melders
De afgelopen week zijn er door 1078 melders meldingen ingediend, dit is 12% meer dan de week ervoor.
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
Kan landend vliegverkeer om woonkernen heen geleid worden?
Antwoord van BAS
Al het vliegverkeer naar Schiphol wordt begeleid door Luchtverkeersleiding Nederland. Vanuit de verschillende naderingspunten vanuit het westen (Noordzee), zuiden (Zeeland) en oosten (Flevoland) wordt het naderende verkeer naar de in gebruik zijnde landingsbanen begeleid. Overdag wordt vanuit drie naderingsgebieden het vliegverkeer samengevoegd en naar de baan begeleid, doormiddel van koers-, hoogte- en snelheidsinstructies. Hierdoor komt het naderende vliegverkeer verspreid over de regio de naar de luchthaven Schiphol.
Voor naderend vliegverkeer overdag zijn nog geen vaste naderingsroutes. Om vaste naderingsroutes overdag mogelijk te maken is een wijziging van het luchtruim nodig. Meer informatie vindt u hierover vindt u op https://luchtvaartindetoekomst.nl/
In de nacht wordt wel gebruik gemaakt van vaste naderingsroutes. LVNL zet zich in om deze routes, zo veel als mogelijk, om de bebouwing te leiden. Voor deze en andere hinderbeperkende maatregelen zie www.minderhinder.nl
Aankomende week – 6 t/m 12 september
Vliegverkeer per dag
In de week van 30 augustus – 5 september 2021 verwachten we gemiddeld 1040 vluchten per dag op Schiphol. In de maand september verwachten we gemiddeld rond de 1030 vluchten per dag.
Meer informatie
In de zomervakantie kiezen meer mensen voor een vliegreis. Daardoor verwachten we in augustus gemiddeld meer dan duizend vluchten per dag.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
· Landen: 07:20 – 09:00 uur
· Starten: 09:20 – 11:00 uur
· Landen: 12:40 -13:40 uur
· Starten: 14:20 – 15:20 uur
· Landen: 15:20 – 16:00 uur
· Starten: 16:00 – 17:00 uur
· Landen: 18:40 – 20:00 uur
· Starten: 20:20 – 21:40 uur
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
Komende week staan er geen onderhoudswerkzaamheden gepland die het baangebruik voor langere tijd beïnvloeden.
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.
De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.