BAS
18-10-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

21 oktober t/m 3 november 2024 | Week 43 + 44

Verwachting

In de weken van 21 oktober – 4 november  2024 verwachten we gemiddeld 1320 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind november zien we een afname tot een gemiddelde van 1263 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan

Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. De Zwanenburgbaan kan gedurende deze periode alleen bij goed zicht als landingsbaan worden gebruikt. 

Kijk voor meer informatie op www.lvnl.nl/werkzaamheden.

Overgang zomer- naar winterseizoen

Per 27 oktober start het winterseizoen en gaat de klok een uur terug. Luchtvaartmaatschappijen vliegen in het winterseizoen een ander schema dan tijdens de zomer. Dit betekent ook een aanpassing van de verwachte piektijden op Schiphol.

28 oktober – 6 november: onderhoud Polderbaan

De Polderbaan is van maandag 28 oktober tot en met woensdag 6 november niet inzetbaar voor vliegverkeer vanwege onderhoud. Startend verkeer maakt meer gebruik van de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan. Het landend verkeer maakt meer gebruik van de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan.

Terugblik afgelopen weken

30 september t/m 13 oktober 2024 | Week 40 + 41

Baangebruik

In week 40 en 41 waren er gemiddeld 1382 vluchten per dag (prognose 1390). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 39 en 40) is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan24,8%
Buitenveldertbaan3,7%
Polderbaan33,1%
Schiphol-Oostbaan0,8%
Zwanenburgbaan16,1%
Aalsmeerbaan21,5%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 25% en 33% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 22% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag. Ook is deze baan ingezet als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 10 oktober.

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 16% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Deze baan kan tot medio november alleen bij goed zicht ingezet worden als landingsbaan. Deze baan is gedurende drie nachten op momenten ingezet vanwege werkzaamheden op de Polderbaan of Kaagbaan.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 4% van alle vluchten op momenten met ongunstige weersomstandigheden waardoor andere banen niet veilig ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 13 oktober vanwege vrij krachtige westen- en noordwestenwind met buien. Deze baan is gedurende twee nachten op momenten ingezet omdat het gebruik van een andere landingsbaan niet mogelijk was vanwege een combinatie van weerscondities en werkzaamheden.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op drie dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken omdat andere landingsbanen vanwege ongunstige weersomstandigheden op dat moment niet ingezet konden worden. Bijvoorbeeld op 7 oktober in de vroege ochtend vanwege slecht zicht waardoor de Zwanenburgbaan niet als tweede landingsbaan kon worden ingezet (zie Bijzonderheden).

Aantal melders

In week 40 zijn er door 1353 melders meldingen ingediend, dit is circa 15,0% minder dan de week ervoor.

In week 41 zijn er door 1530 melders meldingen ingediend, dit is circa 13,1% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Klopt het dat er vaker meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) landen, zoals op zondag 13 oktober?

Omwonenden geven bij BAS aan dat zij  een hogere frequentie van landend vliegverkeer richting de Buitenveldertbaan (27) ervaren in vergelijking met voorgaande jaren. Het aantal vliegtuigen dat op een landingsbaan kan landen  – de landingscapaciteit – is afhankelijk van meerdere factoren. Zoals de  combinatie van start- en landingsbanen die op Schiphol in gebruik is en (verwachte) weersomstandigheden, zoals de windrichting en windkracht en zichtcondities .Ook speelt het aanbod van vliegtuigen op een bepaald moment van de dag een rol, net als de mix van type vliegtuigen die gaat landen op Schiphol. Grotere vliegtuigen (zoals de Airbus A380) produceren meer zogturbulentie (wervelstromen in de lucht achter het vliegtuig) dan een relatief kleiner vliegtuig (zoals de Boeing 737). Om deze zogturbulentie te vermijden, moeten vliegtuigen voldoende afstand of tijd ten opzichte van elkaar aanhouden. Het aantal landingen kan daardoor per dag per landingsbaan variëren. LVNL heeft in 2023 twee hinderbeperkende maatregelen in gebruik genomen die ervoor zorgen dat er bij harde wind op Schiphol meer vliegtuigen op een baan kunnen landen. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk vliegtuigen kunnen landen op de banen met de minste geluidshinder voor de omgeving. Zie voor meer informatie hierover:  

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit (lvnl.nl)

Ook neemt het vliegverkeer van en naar Schiphol nog steeds toe door het verdere herstel van het vliegverkeer na corona. Hierdoor is er meer landend verkeer dan voorgaande jaren.

Op  zondag 13 oktober was er sprake van weersomstandigheden met krachtige westen-/noordwestenwind.  Het merendeel van het landende vliegverkeer moest daardoor gebruik maken van de Buitenveldertbaan. Hierdoor zijn er deze dag relatief meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan geland.