Vooruitblik komende weken
21 april t/m 4 mei 2025 | Week 17 en 18
In de weken van 21 april tot en met 4 mei 2025 verwachten we gemiddeld 1376 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind april zien we een stijging met gemiddeld 1381 vluchten per dag.

Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- We verwachten op een gemiddelde dag de volgende pieken:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 14:00 uur
- Starten: 14:00 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:20 uur
- Starten: 20:40 – 22:10 uur
- Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
- Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens pieken wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
De veiligheidsmaatregel, waarbij de Polderbaan bij zonnig weer voor landende vliegtuigen als gevolg van de schittering van zonnepanelen tussen 10:00 en 12:00 uur niet beschikbaar is, is opgeheven per 31 maart 2025.
Terugblik afgelopen weken
31 maart t/m 13 april 2025 | Week 14 en 15
Baangebruik
In week 14 en 15 waren er gemiddeld 1321 vluchten per dag (prognose 1324). Ten opzichte van de vorige weken, respectievelijk 11 en 12 is het aantal vluchten toegenomen.
Kaagbaan | 28,2% |
Buitenveldertbaan | 3,4% |
Polderbaan | 31,5% |
Schiphol-Oostbaan | 0,1% |
Zwanenburgbaan | 18,8% |
Aalsmeerbaan | 18,0% |
Het meeste vliegverkeer (handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Polderbaan en Kaagbaan: respectievelijk 31% en 28% van alle vluchten. De Kaagbaan was op 31 maart en 1 april grotendeels niet beschikbaar vanwege regulier baanonderhoud door de luchthaven.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 18% van alle vluchten, zowel voor landend en startend verkeer en in beide richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Ook is deze baan tijdens vier nachten ingezet voor landend als startend verkeer, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan door werkzaamheden.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 18% van alle vluchten, zowel als landings- en startbaan. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Bijvoorbeeld op 31 maart en 1 april als hoofdbaan voor landend vliegverkeer vanwege het reguliere baanonderhoud van de Kaagbaan.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 3% van alle vluchten, voornamelijk als startbaan. Dit op momenten dat andere banen vanwege (ongunstige) weersomstandigheden (zoals een oosten- of westenwind) of werkzaamheden niet ingezet konden worden. Of om bij een draaiende windrichting een stabiele operatie te waarborgen. Bijvoorbeeld op 3 april vanwege oostenwind. In de nacht van 13 april is er één vlucht geland op deze baan vanwege een medische noodsituatie aan boord.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van het handelsverkeer (en daarnaast dagelijks – zoals gebruikelijk – door zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer met bestemming Schiphol-Oost). Deze baan is in de ochtend van 11 maart kort ingezet als landingsbaan tijdens een landingspiek omdat de Polderbaan (18R) tijdelijk niet inzetbaar was vanwege (plaatselijk) dichte mist.
In week 14 zijn er door 1250 melders meldingen ingediend, dit is circa 12,5% minder dan de week ervoor.
In week 15 zijn er door 1264 melders meldingen ingediend, dit is circa 1,1% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom is de Aalsmeerbaan (18L) op vrijdagavond 12 april tot circa 22:45 uur ingezet voor startend vliegverkeer?
Door veranderingen in de weersomstandigheden, het verkeersaanbod of de beschikbaarheid van banen kan het voorkomen dat het actuele baangebruik afwijkt van de verwachting. Dat was ook het geval in de avond van 12 april 2025.
In de avond was de verwachting dat de eerder voornamelijk matige zuidoostelijke wind (met een kans op vrij krachtige windstoten) in de loop van de avond zou gaan draaien (ruimen) naar het zuiden. Op basis van deze weersomstandigheden werd verwacht dat de Kaagbaan (24) in de loop van de avond als hoofdbaan voor startend verkeer kon worden ingezet.
De actuele wind bleef echter zuidoostelijk van richting (met kans op vrij krachtige windstoten). Door deze windcondities was het risico op een te hoge staartwind voor een veilige vluchtuitvoering bij gebruik van de Kaagbaan te groot. De Aalsmeerbaan (18L) is bij deze windcondities de meest veilige startbaan. Daarom is er na afloop van de laatste startpiek (tussen 22:00 en 22:45 uur) gestart vanaf de Aalsmeerbaan (18L) in plaats van de Kaagbaan (24).”
Toelichting staartwind
Staartwind (“wind in de rug”) zorgt ervoor dat een vliegtuig een langere afstand nodig heeft om veilig op te kunnen stijgen. Bij een te hoge staartwind kan de startbaan te kort zijn om veilig te kunnen opstijgen. Daarom starten vliegtuigen zoveel mogelijk tegen de wind in..