BAS
17-11-2023 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

20 november t/m 3 december 2023 | Week 47 + 48

Verwachting

In de weken van 20 november – 3 december 2023 verwachten we gemiddeld 1230 vluchten per dag op Schiphol. Richting begin december zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1235 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 12:40 uur
  • Landen: 12:40 – 13:20 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
  • Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” sinds het begin van afgelopen zomer in toenemende mate voor.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tijdens het onderhoud aan de Polderbaan heeft LVNL tegelijk de computerapparatuur van het ‘Instrument Landing System’ (ILS) vernieuwd. Vanaf 17 november worden er op een aantal dagen metingen op de grond en in de lucht uitgevoerd om de juiste en nauwkeurige werking van het ILS te controleren. Hierdoor kan er op momenten sprake zijn van afwijkend baangebruik. Dankzij de introductie van satellietnavigatie bij LVNL in 2021 kan er geland worden op de Polderbaan met behulp van deze technologie en zonder ILS. Dat kan alleen bij goed zicht. Vanwege de veiligheid kan er nog niet parallel worden geland op de Polderbaan en Zwanenburgbaan zonder een goed werkend ILS op de Polderbaan. Voor meer informatie, zie https://www.lvnl.nl/nieuws/meetvluchten-polderbaan-op-17-en-25-november-en-2-december.

Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.

Terugblik afgelopen weken

30 oktober t/m 12 november 2023 | Week 44 + 45

Baangebruik

In weken 44 en 45 waren er gemiddeld 1168 vluchten per dag (prognose 1250). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 43 en 44) is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 85%.

Kaagbaan31,1%
Buitenveldertbaan9,7%
Polderbaan16,8%
Schiphol-Oostbaan2,7%
Zwanenburgbaan22,8%
Aalsmeerbaan16,9%

Baangebruik

Van 6 tot en met 15 november was de Polderbaan in onderhoud en daardoor niet inzetbaar voor het vliegverkeer. In plaats van de Polderbaan zijn andere banen meer ingezet, voornamelijk de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan. De Polderbaan is gebruikt door 17% van de vluchten. Normaal is dat meer dan 30%. De Kaagbaan is gebruikt door 31% van het vliegverkeer.

De Aalsmeerbaan is vooral gebruikt als startbaan vanwege overwegend wind uit zuidelijke richting. Deze baan is ingezet als tweede baan tijdens pieken en op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege werkzaamheden, inspecties of weersomstandigheden. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 17% van de vluchten.

De Zwanenburgbaan is vooral gebruikt als landingsbaan vanwege overwegend wind uit zuidelijke richting. Deze baan is meer ingezet tijdens het onderhoud aan de Polderbaan vanaf 6 november, ook gedurende de nacht. Deze baan is tijdens acht nachten op momenten ingezet vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 23% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan is op meerdere dagen en gedurende twee nachten ingezet als landingsbaan vanwege weersomstandigheden (o.a. slecht zicht en buien) en het onderhoud aan de Polderbaan. Daarnaast door startend verkeer op drie dagen vanwege weersomstandigheden en het onderhoud aan de Polderbaan. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 10% van de vluchten.

De Schiphol-Oostbaan is op meerdere dagen ingezet als tweede landingsbaan tijdens landingspieken vanwege weersomstandigheden (o.a. slecht zicht, harde zuidenwind en buien) in combinatie met het onderhoud aan de Polderbaan vanaf 6 november. De Oostbaan is gebruikt voor 3% van de vluchten.

Aantal melders

In week 44 zijn er door 966 melders meldingen ingediend, dit is circa 25,9% minder dan de week ervoor.

In week 45 zijn er door 1047 melders meldingen ingediend, dit is circa 8,4% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom vloog in de nacht van 10 op 11 november rond 05:00 uur een vliegtuig laag over Amsterdam?

Een Airbus 330 van Delta Air Lines maakte in de nacht van 10 op 11 november rond 05:00 uur een doorstart tijdens de nadering op de Kaagbaan in noordoostelijke richting (baan 06). De reden voor de doorstart was dat de vlucht te hoog op de eindnadering zat om een veilige landing te kunnen uitvoeren. De piloot heeft daarom zelf besloten een doorstart te maken. Hierdoor vloog dit vliegtuig over delen van Amsterdam om vervolgens veilig te landen op de Zwanenburgbaan (baan 18C). De wind op de grond was onverwacht gedraaid waardoor rond dit tijdstip is besloten om te gaan landen op de Zwanenburgbaan vanwege een te hoge staartwind op de Kaagbaan. De Polderbaan was in onderhoud.

Wat is een doorstart en wanneer wordt deze procedure uitgevoerd?

Een doorstart, ook wel go-around of missed approach genoemd, is het afbreken van het laatste stuk van de nadering, de eindnadering, recht naar de landingsbaan. In plaats van te landen, klimt het vliegtuig naar een beperkte hoogte om vervolgens opnieuw volgens de procedures te landen. Op Schiphol zijn er 350 tot 400 doorstarts op jaarbasis, dus gemiddeld één a twee per dag.

Een doorstart is een standaardprocedure voor zowel piloten als verkeersleiders. Een doorstart kan, afhankelijk van de situatie, op initiatief van zowel de piloot als de verkeersleider worden gemaakt. In de meeste gevallen is de reden om een doorstart te maken het niet stabiel genoeg vliegen van de eindnadering. Daarnaast kunnen (onverwachte) veranderingen in de weersomstandigheden – zoals een sterk variërende wind in hoogte, snelheid en richting – dichtbij de landingsbaan een reden zijn voor een doorstart.

Meer informatie over een doorstart vind je hier: https://www.lvnl.nl/veiligheid/onderzoek-naar-voorvallen/doorstart