BAS
15-11-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

18 november t/m 1 december 2024 | Week 47+48

Verwachting

In de weken van 18 november – 2 december  2024 verwachten we gemiddeld 1225 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind november zien we een vergelijkbaar beeld van een gemiddelde van 1225 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
  • Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate. Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Medio september – medio november: Betrouwbaarheidsperiode ILS Zwanenburgbaan

Vanwege internationale veiligheidseisen moet het ILS-systeem na werkzaamheden twee maanden betrouwbaar en stabiel werken. Vliegtuigen kunnen vanaf 29 oktober weer bij alle zichtomstandigheden landen in zuidelijke richting op de Zwanenburgbaan (18C). De betrouwbaarheidsperiode voor landen op de Zwanenburgbaan in noordelijke richting (36C) is nog niet afgerond. LVNL verwacht dat medio november de Zwanenburgbaan in beide richtingen weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan wordt ingezet

Terugblik afgelopen weken

28 oktober t/m 10 november 2024 | Week 44+45

Baangebruik

In week 44 en 45 waren er gemiddeld 1252 vluchten per dag (prognose 1260). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 43 en 44) is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan29,7%
Buitenveldertbaan8,4%
Polderbaan11,2%
Schiphol-Oostbaan3,1%
Zwanenburgbaan29,3%
Aalsmeerbaan18,3%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan: 30% van alle (commerciële) vluchten. De Polderbaan is gebruikt door 11% van de vluchten. Deze baan was van 28 oktober tot en met 6 november niet beschikbaar vanwege onderhoud en is daarom minder vaak dan gebruikelijk ingezet.

Door het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan is de Zwanenburgbaan vaker ingezet en gebruikt door 29% van alle vluchten. Ook tijdens de nachten van 28 oktober tot en met 6 november is de Zwanenburgbaan daarom ingezet in plaats van de Polderbaan.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 18% van alle vluchten, voornamelijk als startbaan vanwege overwegend wind uit zuidelijke richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Maar ook op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege ongunstige weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 7 november vanwege slecht zicht.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 8% van alle vluchten, voornamelijk als startbaan. De baan is tijdens het onderhoud aan de Polderbaan ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast ook op momenten waarbij andere banen vanwege ongunstige weersomstandigheden niet ingezet konden worden – bijvoorbeeld op 8 november.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 3% van alle (commerciële) vluchten. Als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan door het onderhoud is deze baan op vijf dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken naast de Zwanenburgbaan. Op deze momenten kon de Buitenveldertbaan niet ingezet worden als tweede landingsbaan door ongunstige weersomstandigheden – bijvoorbeeld op 29 oktober vanwege slecht zicht. Bij slecht zicht mag er vanwege de veiligheid niet tegelijk worden geland op de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan.

Aantal melders

In week 44 zijn er door 1556 melders meldingen ingediend, dit is circa 9,4% meer dan de week ervoor.

In week 45 zijn er door 1048 melders meldingen ingediend, dit is circa 32,7% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom vliegt het vliegverkeer tijdens onderhoud aan de Polderbaan anders over onder andere Spaarndam, Velserbroek, Velsen en IJmuiden?

De Polderbaan was van 28 oktober t/m 6 november in onderhoud, waardoor bij wind uit noordelijke richtingen de Zwanenburgbaan (36C) vaker is ingezet voor startend vliegverkeer.

Een vertrekkend vliegtuig maakt meestal gebruik van een standaard vertrekprocedure, in het Engels “Standard Instrument Departure” (SID). Onderdeel van deze procedure is een vaste vertrekroute vanaf de startbaan en in de richting van de bestemming. De piloot selecteert deze vertrekroute in de boordcomputer. Door gebruik van deze procedure kunnen vliegtuigen  – waar mogelijk – woonkernen in de directe omgeving van luchthavens ontwijken. Voor (bijna) alle startbanen op Schiphol en richtingen bestaan er vertrekroutes. Alleen voor de Zwanenburgbaan (36C) bestaan er om veiligheidsredenen geen vertrekroutes voor het vertrekkende verkeer met westelijke bestemmingen  Als de Zwanenburgbaan (36C) – bij wind uit het noorden –  als startbaan wordt ingezet, is dat meestal tegelijk met de Polderbaan (36L) tijdens een startpiek. Het startende verkeer met een westelijke bestemming vertrekt in dat geval van de westelijk gelegen Polderbaan. Er moet altijd rekening worden gehouden met het risico dat een piloot van een vertrekkend vliegtuig een verkeerde vertrekroute in de boordcomputer selecteert. In de situatie met parallel starten is de kans op een gevaarlijke situatie te groot met de mogelijkheid tot selecteren van een vertrekroute richting het westen vanaf de Zwanenburgbaan.  In deze situatie zouden vliegtuigen na de start van de Zwanenburgbaan (36C) naar het westen kunnen afdraaien in plaats van naar het oosten op dat moment dat ook de Polderbaan (36L) als startbaan in gebruik is. In het geval de Polderbaan niet beschikbaar is en het vertrekkende vliegverkeer met een westelijke bestemming start vanaf de Zwanenburgbaan (36C) wordt daarom een andere vertrekprocedure gebruikt  en krijgt dit verkeer daarom een koersinstructie direct na het loskomen van de startbaan  in de vorm van een te volgen radiaal *.

In deze situatie vliegt het vertrekkende vliegverkeer met westelijke bestemmingen daardoor meer over onder andere de woonkernen in de regio IJmond en kunnen inwoners daardoor meer overlast hebben ervaren.

* Een radiaal is een denkbeeldige rechte lijn vanuit een navigatie radiobaken die vliegtuigen kunnen volgen. Radialen worden aangegeven met graden van de kompasroos.