De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week | 4 t/m 10 april 2022 | Week 14
Baangebruik
In week 13 (4 – 10 april 2022) waren er gemiddeld 1080 vluchten per dag (prognose 1110). Ten opzichte van week 13 is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 79%.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
Totaal afgelopen week
Kaagbaan | 35,3% |
Buitenveldertbaan | 26,9% |
Polderbaan | 21,1% |
Schiphol-Oostbaan | 8,6% |
Zwanenburgbaan | 8,1% |
Aalsmeerbaan | 0% (onderhoud) |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
De helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 21% en 35% van de vluchten. De Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 8% en 27% van de vluchten. De Oostbaan is voor 9% van de vluchten gebruikt.
Door een combinatie van de werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan en de weersomstandigheden is de Buitenveldertbaan dagelijks ingezet, voornamelijk als landingsbaan (27). Op 4 t/m 7 april is de Buitenveldertbaan ook als tweede startbaan richting het westen (27) gebruikt vanwege krachtige westelijke tot zuidwestelijke wind.
Wegens weerscondities (marginaal zicht en krachtige zuidwestelijke wind) is op 4 april de Oostbaan (22) gebruikt als landingsbaan. Vanwege de krachtige westelijke tot zuidwestelijke wind op 5 april is de Oostbaan (22) gebruikt als tweede landingsbaan in plaats van de Zwanenburgbaan (18C). Op 6 april is in de ochtend de Oostbaan (22) als tweede landingsbaan gebruikt wegens de krachtige zuidwestelijke wind. In de middag als primaire landingsbaan. Hetzelfde geldt voor 7 april.
In de nacht van 9 op 10 april is vanwege een matige west-noordwestenwind geland op de Zwanenburgbaan (36C).
Piekmomenten
Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 10 tot 11 piekmomenten per dag. De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.
Aantal melders
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
“Waarom werd de afgelopen week vaak de Buitenveldertbaan (27) ingezet voor landend vliegverkeer?”
Antwoord van BAS
In verband met wind uit voornamelijk westelijke tot noordwestelijke richtingen en groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan (18L/36R) werd de Buitenveldertbaan (27) de afgelopen week regelmatig ingezet voor landend vliegverkeer.
De eindnadering (van oost naar west) richting de Buitenveldertbaan (27) loopt over Weesp, Amsterdam-Zuidoost, Buitenveldert (Amsterdam) en Amstelveen. Inwoners uit onder meer deze woonplaatsen kunnen van dit landende vliegverkeer hinder ervaren.
Nadere informatie over de effecten van het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan kunt u in de volgende link lezen:
04-04-2022 | Groot onderhoud Aalsmeerbaan (18L/36R) – BAS (bezoekbas.nl)
Aankomende week | 18 april t/m 24 april 2022 | Week 16
Vooruitblik week 16
In de week van 18 – 24 april 2022 verwachten we gemiddeld 1155 vluchten per dag op Schiphol. Naar verwachting stijgt dit aan de komende tijd naar gemiddeld 1235 vluchten per dag tot begin mei.
.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 13:40 uur
- Starten: 13:40 – 15:00 uur
- Landen: 15:00 – 16:00 uur
- Starten: 16:00 – 17:40 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kampt met een toenemend aantal ziekmeldingen en quarantainegevallen door COVID. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.
De Aalsmeerbaan is van 4 april tot en met medio juli in groot onderhoud. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf of zou landen op Aalsmeerbaan, zal in deze periode gebruik maken van andere banen, naar verwachting voornamelijk van de Buitenveldertbaan. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor het baangebruik in de nacht.
De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan kruisen elkaar. Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan zijn er van 19 tot en met 26 april werkzaamheden aan de kruising met de Buitenveldertbaan. Daardoor zijn beide banen niet beschikbaar. Het vliegverkeer dat zou landen op de Buitenveldertbaan maakt gebruik van de Schiphol-Oostbaan en de Zwanenburgbaan. Startende vliegtuigen zullen worden verplaatst naar de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan. Bij harde zuidwestenwind kan er ’s nachts worden geland op de Schiphol-Oostbaan.
Meer informatie
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.