Vooruitblik komende weken
16 december 2024 t/m 12 januari 2025 | Week 51 + 52 + 01 + 02
Deze vooruitblik kijkt vanwege de kerstvakantie vier weken vooruit. De volgende vooruit- en terugblik verschijnt op 10 januari 2025. Hierin kijken we vier weken terug op het vliegverkeer van en naar Schiphol.
In de weken van 16 december – 30 december 2024 verwachten we gemiddeld 1226 vluchten per dag op Schiphol. In de weken van 31 december – 12 januari verwachten we gemiddeld 1034 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Deze vooruitblik kijkt vanwege de kerstvakantie vier weken vooruit. De volgende vooruit- en terugblik verschijnt op 10 januari 2025. Hierin kijken we vier weken terug op het vliegverkeer van en naar Schiphol.
Terugblik afgelopen weken
25 november t/m 8 december | Week 48 + 49
Baangebruik
In week 48 en week 49 waren er gemiddeld 1226 vluchten per dag. Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 46 en 47) is het aantal vluchten toegenomen.
Kaagbaan | 27,6% |
Buitenveldertbaan | 5,9% |
Polderbaan | 32,9% |
Schiphol-Oostbaan | 1,4% |
Zwanenburgbaan | 13,4% |
Aalsmeerbaan | 18,8% |
Het meeste (commerciële) vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de preferente Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 28% en 33% van alle vluchten. Vanwege ongunstige weersomstandigheden en de kortere daglichtperiode in dit jaargetijde kan de Kaagbaan minder vaak worden ingezet dan in de zomerperiode.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 19% van alle vluchten. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Vooral in zuidelijke richting door startend verkeer. De baan is ook gebruikt op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege ongunstige weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 5 december vanwege weersomstandigheden.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 13% van alle vluchten. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Ook is deze baan tijdens zes nachten tijdelijk ingezet als landings- of startbaan (afhankelijk van de windrichting) vanwege werkzaamheden op de Polderbaan of Kaagbaan.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 6% van alle vluchten, voornamelijk als landingsbaan. De baan is ingezet op momenten dat andere banen vanwege ongunstige weersomstandigheden niet ingezet konden worden – bijvoorbeeld op 6 december vanwege stormachtige westenwind waardoor deze baan op momenten als enige inzetbaar was in ‘mixed-mode’. Op deze dag is ook tijdens de nacht geland op deze baan vanwege de wind.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten en op vier dagen ingezet als landingsbaan voor dit type verkeer. Dit vanwege ongunstige weersomstandigheden waardoor op momenten andere banen niet gebruikt konden worden. Bijvoorbeeld op 27 november in de middag vanwege harde tot stormachtige zuidwestenwind.
In week 48 zijn er door 970 melders meldingen ingediend, dit is circa 27,0% minder dan de week ervoor.
In week 49 zijn er door 1188 melders meldingen ingediend, dit is circa 22,5% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom werd op vrijdag 6 december jl. een groot deel van de dag de Buitenveldertbaan (27) voor zowel startend als landend vliegverkeer ingezet in combinatie met de Kaagbaan (24) als startbaan?
Deze vrijdag trok storm Darragh over Nederland welke invloed had op het vliegverkeer en baangebruik op Schiphol. Meteorologen spreken van een officiële storm als de gemiddelde windsnelheid op tenminste één KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9. Deze storm ging gepaard met een krachtige wind met stormachtige windstoten uit westelijke en noordwestelijke richtingen. Vanwege deze windcondities werd op 6 december ‘s ochtends tot halverwege de middag de Buitenveldertbaan (27) in ‘mixed mode operatie’ ingezet. Dit betekent dat de Buitenveldertbaan (27) zowel voor startend als landend vliegverkeer in westelijke richting werd ingezet. Daarnaast werd -indien mogelijk- de Kaagbaan (24) als tweede startbaan ingezet.
Wat houdt ‘mixed mode’ in en hoe werkt het gebruik van ‘mixed mode’?
Wanneer één baan gebruikt wordt voor zowel starts als landingen, wordt het gebruik daarvan ‘mixed mode’ genoemd. Het kunnen starten of landen van een vliegtuig is dan direct afhankelijk van ander startend en/of landend verkeer. De separatie van het vliegverkeer wordt in dergelijke situaties vergroot. Daarnaast worden ook hier aanvullende voorwaarden gesteld aan onder andere zicht- en weersomstandigheden en de onderlinge afstand van naderende vliegtuigen.
Van het landende vliegverkeer richting de Buitenveldertbaan (27) kunnen inwoners van onder meer Amstelveen, Amsterdam Zuidoost, Weesp, Muiden en Muiderberg overlast ervaren. Van het startende vliegverkeer vanaf de Buitenveldertbaan (27) in westelijke richting kunnen inwoners van onder andere Hoofddorp, Cruquius, Bennebroek en Zwaanshoek overlast ervaren.