BAS
13-06-2025 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

16 t/m 29 juni 2025 | Week 25 en 26 2025

Verwachting

In de weken van 16 juni tot en met 29 juni 2025 verwachten we gemiddeld 1346 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind juni zien we een stijging met gemiddeld 1420 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:20 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens pieken wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Buitenveldertbaan op Schiphol is van 10 mei tot en met 28 september 2025 in groot onderhoud. Kijk voor meer informatie op www.schiphol.nl/onderhoud

Binnenkort vindt de NAVO -top plaats. Kijk voor meer informatie op NAVO-top 2025: wat betekent dit voor de omgeving van Schiphol?

Terugblik afgelopen weken

26 mei t/m 8 juni 2025 | Week 22 en 23 2025

Baangebruik

In de weken 22 en 23 waren er gemiddeld 1289 vluchten per dag (prognose 1400) Ten opzichte van week 20 is het aantal vluchten toegenomen.

Kaagbaan33,4%
Buitenveldertbaan0%
Polderbaan34,2%
Schiphol-Oostbaan2,6%
Zwanenburgbaan12,1%
Aalsmeerbaan17,7%

Het meeste vliegverkeer (handelsverkeer) heeft gebruik gemaakt van de preferente Polderbaan en Kaagbaan: respectievelijk 34% en 33% van alle vluchten.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 17% van alle vluchten, zowel voor landend als startend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede startbaan tijdens pieken, als gevolg van overwegend zuidelijk baangebruik door de weerscondities. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat een andere baan (voornamelijk de Kaagbaan) niet ingezet kon worden vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties, bijvoorbeeld op 8 juni 2025.

De Zwanenburgbaan is gebruikt door 12% van alle vluchten, zowel voor landend als startend verkeer en in beide richtingen. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede landingsbaan richting het zuiden (18C) tijdens pieken. Daarnaast als hoofdbaan op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege (ongunstige) weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties. Ook is deze baan tijdens vijf nachten ingezet voor zowel landend als startend verkeer, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan of Polderbaan door kortdurende werkzaamheden.

De Buitenveldertbaan was niet beschikbaar vanwege het groot onderhoud.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 3% van het handelsverkeer en daarnaast dagelijks – zoals gebruikelijk – door zakelijk, maatschappelijk en recreatief verkeer met bestemming Schiphol-Oost. Deze baan is op meerdere dagen (tijdelijk) ingezet als landingsbaan (22) voor handelsverkeer tijdens een landingspiek vanwege de weersomstandigheden (o.a. overtrekkende buien) en/of het niet beschikbaar zijn van de Buitenveldertbaan. Ook tijdens twee nachten waarbij vanwege weerscondities geen andere landingsbaan ingezet kon worden, bijvoorbeeld in de nacht van 27 op 28 mei vanwege harde zuidwestenwind.

Aantal melders

In week 22 zijn er door 1412 melders meldingen ingediend, dit is circa 18,5% meer dan de week ervoor.

In week 23 zijn er door 1152 melders meldingen ingediend, dit is circa 18,4% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom is in de nacht van 27 op 28 mei 2025 de Schiphol-Oostbaan ingezet als landingsbaan?

In de nacht van 27 op 28 mei 2025 tussen 23:00 en 02:00 uur was er sprake van een vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richting met harde windstoten. Bij deze weerscondities kunnen zowel de Polderbaan als Zwanenburgbaan niet (veilig) ingezet worden als landingsbaan vanwege de te hoge dwarswind. Normaalgesproken wordt bij deze weerscondities tijdens de nacht de Buitenveldertbaan als landingsbaan ingezet. Vanwege groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan was deze baan niet beschikbaar  (zie informatie). Daarom werd in de nacht van 27 op 28 mei de volgende baancombinatie ingezet: landen Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24). Van dit landende vliegverkeer kunnen inwoners uit onder meer Amsterdam overlast hebben ervaren.

Gedurende het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan is ontheffing verleend om de Schiphol-Oostbaan (22) als landingsbaan tijdens de nacht te mogen gebruiken. Op basis van historische weersgegevens is de verwachting dat de Schiphol-Oostbaan gedurende vijf nachten wordt ingezet als landingsbaan tijdens de gehele periode van het groot onderhoud (10 mei t/m 28 september 2025).