BAS
12-07-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende weken

15 t/m 28 juli 2024 | Week 29 + 30

Verwachting

In de weken van 15 – 28 juli 2024 verwachten we gemiddeld 1400 vluchten per dag op Schiphol. Richting begin augustus zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1400 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tot medio september voert LVNL werkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C). De Zwanenburgbaan is gedurende deze periode daardoor beperkt inzetbaar. Zonder een werkend ILS is het in verband met internationale veiligheidseisen gedurende de gehele onderhoudsperiode niet mogelijk parallel te landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan, dus ook niet bij goed weer. Dit betekent dus dat als de Polderbaan (preferente baan) in gebruik is voor landend verkeer, bij een landingspiek de Zwanenburgbaan niet kan worden ingezet. In dat geval landen er meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). In deze periode is de Zwanenburgbaan wel beschikbaar als startbaan in noordelijke richting (36C). Op die momenten zal er niet aan het ILS gewerkt worden.

Kijk voor meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen op www.lvnl.nl/werkzaamheden.

Terugblik afgelopen weken

24 juni t/m 7 juli 2024 | Week 26 + 27

Baangebruik

In week 26 en week 27 waren er gemiddeld 1353 vluchten per dag (prognose 1370). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 25 en 26) is het aantal vluchten afgenomen.

Kaagbaan33,9%
Buitenveldertbaan13,8%
Polderbaan33,2%
Schiphol-Oostbaan1,4%
Zwanenburgbaan3,9%
Aalsmeerbaan13,8%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 34% en 33% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 1 juli vanwege werkzaamheden aan de Kaagbaan tussen 12:00 en 22:00 uur.

Tot 30 juni was de Zwanenburgbaan niet beschikbaar vanwege onderhoud. Vanaf 1 juli is deze baan beperkt inzetbaar vanwege werkzaamheden aan het landingssysteem (ILS). Deze baan is hierdoor minder vaak dan gebruikelijk ingezet, totaal door 4% van alle vluchten. Voornamelijk als tweede startbaan tijdens pieken overdag. Deze baan is tijdens drie nachten ingezet als landings- of startbaan op momenten dat de Kaagbaan of Polderbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten. Deze baan is vaker dan gebruikelijk ingezet – voornamelijk als landingsbaan – vanwege een combinatie van weersomstandigheden en het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan door werkzaamheden. Tijdens twee nachten is deze baan op momenten gebruikt door landend verkeer, omdat de Polderbaan niet kon worden ingezet vanwege weersomstandigheden (wind) of werkzaamheden.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op meerdere dagen op momenten ingezet als landingsbaan vanwege weersomstandigheden (o.a. stormachtige zuidwestenwind op 6 juli) en de werkzaamheden aan het landingssysteem van de Zwanenburgbaan.

Aantal melders

In week 26 zijn er door 1526 melders meldingen ingediend, dit is circa 1,2% meer dan de week ervoor.

In week 27 zijn er door 1473 melders meldingen ingediend, dit is circa 3,5% minder dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Waarom is in de nacht van 4 op 5 juli op de Zwanenburgbaan (18C) en een enkele keer op de Buitenveldertbaan (27) geland?

Gedurende de nacht wordt zoveel mogelijk geland op en gestart vanaf de geluidpreferente Polderbaan en Kaagbaan. In de nacht van 4 op 5 juli was de Polderbaan (18R) echter vanwege werkzaamheden door de luchthaven niet beschikbaar tussen 23:00 en 05:00 uur. Om die reden en vanwege goede zichtomstandigheden, werd er in dit tijdvak geland op de Zwanenburgbaan (18C) met satellietnavigatie. Landen op satellietnavigatie is niet mogelijk wanneer de Polderbaan ook in gebruik is. Voor parallel landen is namelijk op beide banen een werkend ILS nodig.

Het merendeel van de vluchten – 41 van de in totaal 43 – is tijdens de nachtelijke werkzaamheden aan de Polderbaan geland op de Zwanenburgbaan. Gedurende deze nacht hadden twee vluchten niet de benodigde navigatieapparatuur aan boord om met satellietnavigatie te kunnen landen. De luchtverkeersleiding moet dan een andere landingsbaan aanbieden waarop een Instrument Landing System beschikbaar is. Daarom zijn deze twee vluchten geland op de Buitenveldertbaan (27).