Vooruitblik komende weken
15 t/m 28 januari 2024 | Week 3 + 4
In de weken van 15 – 28 januari verwachten we gemiddeld 1135 vluchten per dag op Schiphol. Richting begin februari zien we een lichte stijging naar gemiddeld 1160 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Landen: 07:00 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 12:40 uur
- Landen: 12:40 – 13:20 uur
- Starten: 14:20 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:00 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
- Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
- Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet. Door het verdere herstel van het vliegverkeer op Schiphol komt dit zogenaamde “2+2 baangebruik” geregeld voor.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Vanwege werkzaamheden aan de verdubbeling van taxibanen is de Kaagbaan tot en met 19 februari 2024 niet beschikbaar als landingsbaan bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. De baan kan bij alle zichtomstandigheden gewoon gebruikt worden voor startende vliegtuigen. En als het zicht goed is, is landen ook geen probleem. Bij noordenwind en beperkt zicht kan overdag de Aalsmeerbaan worden ingezet voor landende vliegtuigen. De Zwanenburgbaan is ‘s nachts beschikbaar als landingsbaan.
Terugblik afgelopen weken
25 december 2023 t/m 7 januari 2024 | Week 52 + 01
Baangebruik
In week 52 en week 1 waren er gemiddeld 1202 vluchten per dag (prognose 1230). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 51 en 52) is het aantal vluchten toegenomen.
Kaagbaan | 31,5% |
Buitenveldertbaan | 9,5% |
Polderbaan | 31,8% |
Schiphol-Oostbaan | 1,8% |
Zwanenburgbaan | 9,9% |
Aalsmeerbaan | 15,5% |
Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan, respectievelijk 32% en 32% van de vluchten. Het gebruik van deze twee banen zorgt, relatief gezien, voor het minste aantal gehinderde omwonenden.
De Aalsmeerbaan is voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. De Aalsmeerbaan is gebruikt voor 16% van de vluchten.
De Zwanenburgbaan is voornamelijk gebruikt als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Daarnaast op momenten dat andere banen niet ingezet konden worden vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of inspecties. Deze baan is tijdens drie nachten op momenten gebruikt vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan en Polderbaan. De Zwanenburgbaan is gebruikt voor 10% van de vluchten.
De Buitenveldertbaan is voornamelijk gebruikt als landingsbaan, zowel overdag als ’s nachts, vanwege weerscondities (o.a. krachtige tot stormachtige westenwind en buien). Daarnaast gedurende momenten op drie dagen als startbaan vanwege weersomstandigheden (zuidoostenwind). De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 9% van de vluchten.
De Schiphol-Oostbaan is op meerdere dagen op momenten ingezet als landingsbaan voor het commerciële vliegverkeer vanwege weersomstandigheden (o.a. stormachtige zuidwestenwind en slecht zicht) in combinatie met verkeersaanbod. De Oostbaan is gebruikt voor 2% van de vluchten.
In week 52 zijn er door 1034 melders meldingen ingediend, dit is circa 6,3% minder dan de week ervoor.
In week 1 zijn er door 1153 melders meldingen ingediend, dit is circa 11,5% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom was er in de nacht van 5 op 6 januari sprake van een aantal landingen vanuit het zuiden richting het noorden op de Zwanenburgbaan (36C)?
In de nacht van 5 op 6 januari werd voor de duur van circa anderhalf uur per baan werkzaamheden aan de zogenaamde Touch Down Zone (TDZ) van de Kaagbaan (06/24) en de Polderbaan (18R/36L) uitgevoerd. Hierdoor waren beide banen tijdelijk niet beschikbaar voor vliegverkeer. Tijdens de werkzaamheden aan de Kaagbaan is tijdelijk de Zwanenburgbaan (36C) ingezet voor landend vliegverkeer vanuit het zuiden richting het noorden. Hierdoor kunnen inwoners uit onder meer Rijsenhout, Kudelstaart en Ter Aar van twee landingen op baan 36C mogelijk overlast hebben ervaren.
Achtergrondinformatie rubber verwijderen
De werkzaamheden bestonden uit onder meer het rubber verwijderen op de ‘Touch Down Zone’ van de Kaagbaan en Polderbaan. De TDZ is het deel aan het begin van de landingsbaan waarop piloten het vliegtuig aan de grond zetten. Hierdoor blijft in dit gebied rubber van vliegtuigbanden achter na het landen en remmen. Hoe meer rubber er op de baan zit, hoe gladder de baan wordt. En hoe gladder de baan, hoe minder grip een vliegtuig heeft, met name bij harde wind en regen. Voor de veiligheid worden de landingsbanen en specifiek de TDZ daarom regelmatig gereinigd. De Kaagbaan en Polderbaan worden het meest intensief gebruikt, omdat de inzet van deze twee banen relatief gezien voor de minste geluidshinder zorgen. Kortdurende onderhoudswerkzaamheden aan deze twee banen worden daarom zoveel mogelijk in de nacht uitgevoerd. Gedurende de nacht is er minder vliegverkeer op Schiphol en hierdoor kan de hinder door afwijkend baangebruik relatief beperkt worden gehouden.