Vooruitblik komende weken
13 t/m 26 januari 2025 | Week 03+04
In de weken van 13 – 26 januari 2025 verwachten we gemiddeld 1165 vluchten per dag op Schiphol. Richting begin februari zien we een lichte stijging naar gemiddeld 1190 vluchten per dag.
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Starten: 07:00 – 07:40 uur
- Landen: 07:40 – 09:20 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 13:00 uur
- Landen: 13:00 – 13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:20 uur
- Landen: 15:20 – 16:20 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 22:00 uur
- Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen op basis van de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen. Op de dag zelf kunnen de pieken verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.
- Door dit verschuiven kunnen pieken elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.
Wat zijn piekmomenten?
Tijdens piekmomenten wordt een tweede baan ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur) op basis van het verkeersaanbod. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Geen.
Terugblik afgelopen weken
9 december 2024 t/m 5 januari 2025| Week 50 2024 t/m week 1 2025
Baangebruik
In week 50 t/m 1 waren er gemiddeld 1210 vluchten per dag (prognose 1215). Ten opzichte van de vorige weken is het aantal vluchten afgenomen.
Kaagbaan | 22,6% |
Buitenveldertbaan | 7,8% |
Polderbaan | 32,8% |
Schiphol-Oostbaan | 0,9% |
Zwanenburgbaan | 15,3% |
Aalsmeerbaan | 20,6% |
Het meeste (commerciële) vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de preferente Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 23% en 33% van alle vluchten. In het winterseizoen kan de Kaagbaan minder vaak worden ingezet dan gedurende de zomerperiode. Dit komt doordat er in de huidige tijdsperiode de daglichtperiode korter is en er relatief vaker sprake is van ongunstige weersomstandigheden.
De Aalsmeerbaan is gebruikt door 21% van alle vluchten, vooral in zuidelijke richting door startend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken en daarnaast gebruikt als hoofdbaan op momenten dat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege ongunstige weersomstandigheden, werkzaamheden of benodigde baaninspecties; bijvoorbeeld op 13 december vanwege wind- en zichtcondities en werkzaamheden.
De Zwanenburgbaan is gebruikt door 15% van alle vluchten, voornamelijk door landend verkeer. Deze baan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken. Ook is deze baan tijdens zeven nachten tijdelijk ingezet als landings- of startbaan (afhankelijk van de windrichting) vanwege het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan of Kaagbaan, bijvoorbeeld door werkzaamheden.
De Buitenveldertbaan is gebruikt door 8% van alle vluchten, voornamelijk als landingsbaan. De baan is ingezet op momenten dat andere banen vanwege ongunstige weersomstandigheden niet ingezet konden worden – bijvoorbeeld op 22 december vanwege krachtige westenwind. Deze baan is ook gedurende vijf nachten op momenten ingezet vanwege weersomstandigheden en voor een aantal vluchten met een technisch probleem of een medische noodsituatie aan boord.
De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten en op vier dagen ingezet als landingsbaan voor dit type verkeer. Dit vanwege ongunstige weersomstandigheden waardoor op momenten andere banen niet gebruikt konden worden. Bijvoorbeeld op 18 december in de middag vanwege krachtige zuidwestenwind in combinatie met overtrekkende buien.
In week 50 zijn er door 1045 melders meldingen ingediend, dit is circa 12,0% minder dan de week ervoor.
In week 51 zijn er door 1134 melders meldingen ingediend, dit is circa 8,5% meer dan de week ervoor.
In week 52 zijn er door 880 melders meldingen ingediend, dit is circa 22,4% minder dan de week ervoor.
In week 1 zijn er door 957 melders meldingen ingediend, dit is circa 8,8% meer dan de week ervoor.
* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Waarom werd op zondagochtend 5 januari vanaf rond 06:30 uur de Buitenveldertbaan (09) ingezet voor startend vliegverkeer? En mag deze startbaan in oostelijke richting zonder ontheffing vóór 07:00 uur gebruikt worden?
Verklaring inzetten Buitenveldertbaan (09)
Vanwege de weersomstandigheden – een combinatie van sneeuwval en een wind uit voornamelijk zuidoostelijke richtingen – werd deze ochtend tijdelijk de Buitenveldertbaan (09) als startbaan ingezet. Van het startende vliegverkeer vanaf deze baan kunnen inwoners uit onder meer Amstelveen overlast hebben ervaren.
Om het vliegverkeer op Schiphol bij deze omstandigheden veilig te kunnen begeleiden – en de daarvoor benodigde sneeuw- en gladheidsbestrijding van de verschillende start- en landingsbanen en taxibanen – is sprake geweest van aangepast baangebruik op Schiphol.
Deze informatie is terug te vinden op de pagina ‘verwacht baangebruik’ op bezoekbas.nl:
04-01-2025 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend – BAS
Wettelijk toegestaan
Het is wettelijk toegestaan om de Buitenveldertbaan (09) voor startend vliegverkeer in te zetten in de periode van 06:00 tot 23:00 uur. Voor het gebruik van deze baanrichting binnen deze tijdsperiode hoeft geen ontheffing worden aangevraagd.
Voor nadere informatie kunt u artikel 3.1.5 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol raadplegen (zie link): wetten.nl – Regeling – Luchthavenverkeerbesluit Schiphol – BWBR0014330