BAS
09-08-2024 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Vooruitblik komende week

12 t/m 25 augustus 2024 | Week 33 +34

Verwachting

In de weken van 12 augustus – 25 augustus 2024 verwachten we gemiddeld 1400 vluchten per dag op Schiphol. Richting eind augustus zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1400 vluchten per dag.

Piekmomenten

Verwachte piekmomenten (zomerseizoen)

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:20 uur
  • Starten: 16:20 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:10 uur

Bovenstaande piektijden zijn richttijden voor de verkeersleiding om het baangebruik te plannen. Op de dag zelf kunnen de piekmomenten verschuiven als gevolg van verschuivingen in het daadwerkelijke aanbod van vliegverkeer, bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen door weersomstandigheden of verstoring van het afhandelingsproces van een vliegtuig aan de gate.

Door dit verschuiven kunnen piekmomenten elkaar kort overlappen. Er worden dan tijdelijk twee startbanen en twee landingsbanen tegelijk ingezet.

Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tot medio september voert LVNL werkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C). De Zwanenburgbaan is gedurende deze periode daardoor beperkt inzetbaar. Zonder een werkend ILS is het in verband met internationale veiligheidseisen gedurende de gehele onderhoudsperiode niet mogelijk parallel te landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan, dus ook niet bij goed weer. Dit betekent dus dat als de Polderbaan (preferente baan) in gebruik is voor landend verkeer, bij een landingspiek de Zwanenburgbaan niet kan worden ingezet. In dat geval landen er meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). In deze periode is de Zwanenburgbaan wel beschikbaar als startbaan in noordelijke richting (36C). Op die momenten zal er niet aan het ILS gewerkt worden.

Kijk voor meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen op www.lvnl.nl/werkzaamheden.

Terugblik afgelopen week

22 juli t/m 4 augustus 2024 | Week 30 +31

Baangebruik

In week 30 en 31 waren er gemiddeld 1390 vluchten per dag (prognose 1400). Ten opzichte van de vorige weken (respectievelijk 28 en 29) is het aantal vluchten toegenomen.

Kaagbaan34,6%
Buitenveldertbaan8,4%
Polderbaan33,0%
Schiphol-Oostbaan0,7%
Zwanenburgbaan9,4%
Aalsmeerbaan13,9%

Het meeste vliegverkeer heeft gebruik gemaakt van de Kaagbaan en Polderbaan: respectievelijk 35% en 33% van alle (commerciële) vluchten. Door het zoveel mogelijk inzetten van deze twee banen ervaren – relatief gezien – het minste aantal omwonenden overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol.

De Aalsmeerbaan is gebruikt door 14% van alle vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie – bijvoorbeeld op 25 juli.

Vanaf 1 juli is de Zwanenburgbaan tijdelijk beperkt inzetbaar vanwege werkzaamheden aan het landingssysteem (ILS). Deze baan is hierdoor minder vaak dan gebruikelijk ingezet, totaal door 9% van alle vluchten. Voornamelijk als tweede startbaan in noordelijke richting tijdens pieken overdag. Deze baan is tijdens drie nachten ingezet op momenten dat de Polderbaan of Kaagbaan door werkzaamheden niet beschikbaar was.

De Buitenveldertbaan is gebruikt door 8% van alle vluchten. Deze baan is vaker dan gebruikelijk ingezet. Voornamelijk als tweede landingsbaan gedurende pieken in plaats van de Zwanenburgbaan die – zoals eerder genoemd – tijdelijk beperkt inzetbaar is en/of in combinatie met weersomstandigheden. Ook is deze baan in drie nachten op momenten gebruikt door landend verkeer, omdat andere landingsbanen niet beschikbaar of inzetbaar waren.

De Schiphol-Oostbaan is gebruikt door 1% van alle (commerciële) vluchten. Deze baan is op meerdere dagen op momenten ingezet als tweede landingsbaan tijdens pieken vanwege de beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan in combinatie met weersomstandigheden waardoor de Buitenveldertbaan niet ingezet kon worden.

Aantal melders

In week 30 zijn er door 1839 melders meldingen ingediend, dit is circa 12,5% minder dan de week ervoor.

In week 31 zijn er door 2032 melders meldingen ingediend, dit is circa 10,5% meer dan de week ervoor.

* Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Vraag van de week

Hoe wordt het verwacht baangebruik bepaald?

Welke banen gebruikt kunnen en mogen worden is van meerdere factoren afhankelijk. De verkeersleiding kiest op basis van de (verwachte) weersomstandigheden, de (verwachte) verkeersdrukte en de beschikbare banen welke baancombinatie veilig ingezet kan worden en waarmee het vliegverkeer efficiënt kan worden begeleid. Voor de inzet van start- en landingsbanen hanteert LVNL een met de omgeving overeengekomen preferentievolgorde. Indien mogelijk kiezen zij een baancombinatie die de minste hinder veroorzaakt voor de omgeving. Als de eerste preferentie niet gebruikt kan worden, wordt in principe de eerstvolgende preferente baancombinatie ingezet die in de gegeven omstandigheden wel bruikbaar is.

Weersinvloeden hebben veel invloed op het baangebruik op Schiphol. Vliegtuigen starten en landen zoveel als mogelijk tegen de wind in vanwege de veiligheid. Bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist, kunnen bepaalde baancombinaties niet gebruikt worden. Ook overtrekkende buien met onweer, regen of sneeuw kunnen ervoor zorgen dat bepaalde banen niet veilig ingezet kunnen worden. Bij (verwachte) variërende weersomstandigheden wordt een baancombinatie gekozen die voor langere tijd kan worden ingezet. Dit zorgt in deze omstandigheden voor een stabiele en voorspelbare begeleiding van het vliegverkeer.

Door werkzaamheden, benodigd onderhoud of inspecties (zoals meetvluchten) kan een baan voor een korte of langere periode niet beschikbaar zijn en moet tijdelijk een andere baan worden ingezet.

Lees hierover meer op de website van het Bewonersaanspreekpunt Schiphol: Alles over baangebruik – Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (bezoekbas.nl).